Alfa Romeo 146 1.6 TS 1997 - TEST
Alfa Romeo si získala proslulost automobilky se sportovním stříhem. Ten nepostrádá ani osobní vůz s typovým označením 146.
Značka Alfa Romeo oficiálně zakotvila v polovině letošního roku také v České republice. Nabídka tohoto prestižního italského výrobce zahrnuje kromě vysloveně sportovně střižených dvojčat GTV a Spider také dva osobní modely: třídveřový hatchback Alfa Romeo 145 a sedan, či spíše liftback, s číslem 146 a pěti dveřmi. Tento automobil se na českém trhu prodává ve čtyřech provedeních, lišících se od sebe použitými motory. K dispozici jsou především tři technicky pozoruhodné zážehové čtyřválce 1.4 l/76 kW, 1.6 l/88 kW a 1.8 l/103 kW. Pokud zákazník dává přednost vznětovému pohonu, pak může sáhnout po modelu 146 s turbodieselem 1,9 l/66 kW. Z uvedených možností jsme pro redakční test vybrali verzi Alfa Romeo 146 1.6 TS.
Stošestačtyřicítka bezesporu patří mezi automobily, které zpestřují silnice. Zásluhu na tom má svěží a neopakovatelný styling, jenž ctí rysy vozů Alfa Romeo. Na zahrocené a subtilně vyhlížející přídi dominuje troúhelníková maska chladiče charakteristická pro všechny vozy této automobilky. Za pozornost stojí též zajímavý prolis na kapotě, který společně s již zmíněnou maskou chadiče vytváří jakýsi zub. S tím ladí jak moderní úzké hlavní světlomety se směrovými ukazateli, tak i spoiler v barvě karoserie. Naopak zadní partie je vysoká, robustní a jakoby ostře useknutá. To dodává vozu punc nejen neotřelosti, ale především dynamiky. Přitažlivé řešení zadní partie vozu však bohužel poněkud komplikuje přístu do zavazadlového prostoru, jenž je svým základním objemem 460 litrů s možností zvětšení až na 1225 litrů dostatečně velký. Vzhled testovaného vozu dále zušlechťovala příplatková metalíza a litá kola místo standardních ocelových.
Také interiér vozu Alfa Romeo 146 obsahuje řadu pozoruhodností, které jej odlišují od masy ostatních automobilů. Předně je to nezvyklé vybrání v palubní desce v prostoru před spolujezdcem To ocení obzvláště vysoké osoby, protože nebudou mít problémy s umístěním nohou. Zároveň však toto nezvyklé řešení palubní desky může v některých lidech vzbudit pocit jakési odkrytosti. Přístroje jsou dobře přehledné, výškově stavitelný tříramenný volant svým tvarováním připomíná sportovní ambice vozů Alfa Romeo a padne dobře do ruky. Středová konzola obsahuje kromě jiného stylisticky zajímavé výdechy soustavy větrání a topení, které jsou též v předních dveřích. Podobně jako v jiných automobilech italské provenience, i ve 146-ce si řidič musí zvyknout na vyšší posaz, což ale není na závadu. Výšku sedáku je navíc možné snadno seřídit. Přední sedadla s pečlivým anatomickým tvarováním mají příkladné boční vedení, vzadu si někteří cestující mohou stěžovat na příliš tvrdá opěradla.
Standardní výbava Alfy Romao 146 1.6 TS je poměrně bohatá a standardně zahrnuje kupříkladu airbag řidiče, elektrické ovládání předních oken či centrální zamykání s imobilizérem. Vůz lze samozřejmě za příplatek doplnit o řadu prvků, mezi nimiž nechybí bezpečnostní vak pro spolujezdce, samočinná klimatizace, audiosouprava, elektricky ovládané střešní okno nebo kožené čalounění interiéru Momo.
Letité sportovní tradice a zkušenosti automobilky Alfa Romeo se promítají zejména v konstrukci motorů. Platí to i pro zážehový čtyřválec 1.6 l o nejvyšším výkonu 88 kW a točivém momentu 144 N.m pohánějící model Alfa 146 1.6 TS. tato jednotka patří mezi technické skvosty, neboť je vybavena nejen šestnáctiventilovým rozvodem DOHC, ale též proměnným časováním sacích ventilů a zapalovacím systémem Twin Spark se dvěma svíčkami na válec. Díky tomu je neobyčejně pružná, například vozu udělí rychlost 50 km/h na čtvrtý převodový stupeň, a to při 2000 otáčkách za minutu. Majitel ale bude očekávat především dynamiku a motor jej svou ochotou rozbíhat se do otáček rozhodně nezklame. Podvozek představuje podle našeho názoru kompromis mezi sportovním laděním a komfortem. Snese tedy bez problémů ostrou jízdu, nicméně v zatáčkách se vůz nakláněl o poznání víc, než jsme čekali. Brzdy, které lze na přání doplnit o systém ABS, jsou navýsost účinné. Navíc se vyznačují rychlým nástupem, jenž by možná mohl být méně agresivní. Ocenili jsme též příjemné a snadné ovládání vozu, na čemž má zásluhu též posilovač řízení. Podle údajů výrobce činí kombinovaná spotřeba 8,3 l bezolovnatého benzinu na 100 km, avšak při častějším využívání dynamických vlastností automobilu je nutné k uvedenému údaji připočítat nějaký ten litr navíc.
Cena v době testu činila 465 000,- Kč