Audi A3 1996 - TEST
Nedávno jsme představili Audi A3 a dnes vám nabízíme první jízdní pocity v horké novince z Ingolstadtu.
Automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku totiž nehodlala ztrácet čas. Vzdor všem předpokladům představila A3 novinářům již v červenci a nikoliv až na podzimním pařížském autosalonu. Díky tomu jsme již nyní mohli nejen pohladit očima i rukou její elegantní karoserii a usednout do pečlivě tvarovaných sedadel, ale také prohnat tento vůz alespoň při krátkých jízdních zkouškách v okolí Lucemburku.
A první dojmy? Předně model A3 je poněkud rozměrnější, než naznačovaly tovární fotografie. Rozhodně tedy není jakási nákupní taška na kolech, doplněk větších a luxusnějších modelů A4, A6 a A8. Naopak A3 v nás vzbudila stejný respekt jako její sourozenci. To platilo také pro interiér se třemi stupni výbavy Attraction, Ambition a Ambiente. U automobilů z Ingolstadtu se již stalo samozřejmostí nápadité a přitom přehledné uspořádání přístrojů a ovládacích prvků stejně jako pečlivé dílenské zpracování a použití kvalitních materiálů. Ani novinka A3 není výjimkou - její výrobce na ničem nešetřil. Samozřejmě, rozměrově je kabina á-trojky méně prostorná, než je tomu u nejbližšího sourozence A4, jak jsme si však ověřili in natura, rozdíl vůbec není tak markantní, jak by se na první pohled zdálo.
Snad jen zavazadlový prostor je proti očekávání poněkud menší, avšak to odpovídá charakteru vozu, jenž je určen pro mladé dvojice či starší bezdětné manžele.
Času na jízdní zkoušky bohužel nebylo tolik, abychom mohli prohnat faldy všem čtyřem motorickým verzím nového vozu z Ingolstadtu. Rozhodli jsme se tedy jít cestou extrémů. Nejprve jsme usedli za volant nejsilnějšího provedení A3 s přeplňovaným dvacetiventilovým zážehovým čtyřválcem 1,8 T. To, že vůz s ohnivě červenou karoserií bude malý drak, jsme předpokládali. O to víc nás překvapilo, že se při rychlostech nad 200 km/h choval naprosto stabilně a bezpečně, přestože jeho poměrně krátký rozvor 2512 mm hovořil o opaku. V souladu s vytyčenou strategií jsme pak okusili základní model A3 s nejslabším motorem 1,6 l/74 kW, avšak ani tam jsme si nemohli stěžovat na nedostatek dynamiky. Platilo to ostatně i pro verzi s turbodieselem TDI 1,9 l/66 kW, kterou jsme také mohli otestovat na dálnici a běžných silnicích více než osmdesátikilometrového okruhu. Všechny tři vozy se navíc vyznačovaly perfektním odhlučněním a účinnými, možná až příliš jedovatými, brzdami.
Suma sumárum, ingolstadtské automobilce se jako první na světě skutečně podařil přenos technilogií do vozu nižší střední třídy. Nicméně model A3, který přijde na německý trh až na podzim, rozhodně nebude patřit mezi vozy pro každého. Jak se totiž proslýchá, výrobce si nechá za uvedený trasfer pořádně zaplatit. A to snad bude jediná podstatnější vada na kráse modelu A3.
Cena v době testu nebyly známa.