Audi S8 1996 - TEST
Audi představilo během letošního podzimu novinářům špičkové provedení své vlajkové lodi, označené S8.
Model S8, jehož prostřednictvým ingolstadtská automobilka oslovuje dynamicky založené a zároveň zvlášť movité fajnšmekry, byl představen již na konci roku 1996, Nedávno jsme však dostali unikátní možnost usednout za volant tohoto špičkového Audi a vyzkoušet tak na vlastní kůži, co znamená písmeno S v jeho typovém označení. Jak jsme si ověřili, automobil svým vnějškem skutečně na první pohled nedává příliš na odiv svou ušlechtilost a prozrazuje to jen několi detailů: například chromové aerodynamické kryty vnějších zpětných zrcátek či nízkoprofilové pneumatiky 245/45 ZR 18 na šestipaprskových litých kolech Avus. Kromě toho bylo S8 možné odlišit od běžné vlajkové lodi Audi také nepatrně modifikovanou ozdobnou mřížkou chladiče.
To, co ovšem řadí S8 ke skvostům mezi automobily, se ukrývalo pod karoserií. Předně to byl pečlivě vyladěný podvozek, jenž ingolstadtští konstruktéři snížili v porovnání se šasi A8 o dvacet milimetrů. Navíc upravili jeho pérování ve prospěch sportovních charakteristik, což znamenalo použití pružin o větší tuhosti, zkrutných stabilizátorů a nových dvouplášťových tlumičů s planokapalinovou náplní, jak jsme se přesvědčili na dálnicích i na zatáčky bohatých silnicích v okolí Ingolstadtu, díky tomu má S8 s trvalým pohonem všech kol výborné jízdní vlastnosti. Je naprosto nezáludná, a přestože jde o poměrně velký automobil s délou přes pět metrů, snadno se ve spolupráci s účinným posilovačem řízení i brzdami ovládá. Posádka se navíc cítí v její kabině jako v bavlnce, neboť součástí vozu je luxusní vnitřní výbava včetně koženého čalounění, klimatizace se samočinnou regulací a kvalitní audiosoupravy.
Audi S8 by nebylo tím, čím je, kdyby se pod jeho kapotou neukrýval další technický skvost, zážehový vidlicový osmiválec 4.2. Pochází z běžného modelu A8, avšak motoráři z Ingolstadtu jej například přeprogramováním řídicí elektroniky, zvětšením kompresního poměru či úpravami sacího a výfukového traktu patřičně nabrousili. Neprojevuje se to přitom jen ve zvýšení jeho výkonu z 220 na 250 kW. Ocenili jsme i neobyčejně příznivý průběh točivého momentu, jenž vrcholí hodnotou 410 N.m při 3500 1/min. To vše uděluje es-osmičce nebývalou dravost: největší rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h během pouhých 5,5 s. Motor ve spojení se šestistupňovou mechanickou převodovkou nás ovšem dokázal velmi příjemně překvapit svou chutí do života již v pásmu nízkých otáček kolem 1700 1/min.
Audi S8 je osobní automobil pro nejnáročnější klientelu, která prferuje decentní vzhledovou výlučnost spolu se špičkovými jízdními vlastnostmi a výkony.
Cena v době testu na německém trhu činila 130 000,- DEM