BMW 540i Steptronic 1996 - TEST
Vrcholný model BMW pětkové řady s osmiválcovým motorem a samočinnou převodovkou nese označení 540i Steptronic. Málokdo při setkání s ním odolá pokušení svézt se.
Kompletně změněná pětková řada od BMW byla původně k mání se zážehovými šestiválcovými motory 2.0 l/110 kW, 2,3 l/125 kW a 2,8 l/142 kW. Zástupcem vznětových jednotek je jeden z nejkultivovanějších dieselových motorů na světě, známý šestiválec 2,5 l/105 kW. Tuto poměrně dobře odstupňovanou nabídku nyní rozšířil co do výkonu naprosto odlišný model s vidlicovým čtyřlitrovým osmiválcem, který skrývá potenciál 286 koňských sil, tedy plných 210 kW.
Právě v tomto nejdražším bavoráku pětkové řady se prohání Martin, přestože jej nevlastní. Není však zloděj, nýbrž se stará o vozy hostů v hotelu Waldorf Astoria. A protože je požitkář, nemůže mu nikdo zazlívat, že je dnes cesta do garáží o něco delší. Koneckonců Martin každý den nesedí za volantem takového vozu, jakým je pětsetčtyřicítka. Kůží zcela čalouněný interiér s aplikací leštěného dřeva, celkem čtyři airbagy, klimatizace, všechny úkony včetně nastavení sedadla se činí prostřednictvým elektromotorků. Zatímco vpředu si nemůže vynachválit prostor a pohodlí, vzadu je místa o něco méně a také zavazadelník by si zasloužil větší objem.
Co vlastně hledá osmiválec 4.4 l/220 kW v pětkové řadě, když téměř tu samou práci odvede i skromnější šestiválec 2.8 l/142 kW, napadne Martina. Ale inženýři od BMW vědí své, neboť zrovna tak se dá říci: proč si kupovat drahé stereo, když obyčejný tranzistorák také hraje. Dokládají to zrychlení z 0 na 100 km/h, které 540i zvládne za pouhých 6,9 S. Za chvíli se však Martin raději na nic neptá a zkouší, co umí samočinná převodovka Steptronic. Když jej omrzí poklidná jízda po městě, posune páku a pohybem vpřed nebo vzad si sám diktuje, jakou rychlost chce mít právě zařazenu. Úzká silnice vinoucí se mezi kopci nebo rychlá jízda po dálnici - BMW 540i neodmlouvá a spokojeně polyká jeden kilometr za druhým. Hliníkový podvozek je, jak už jsme si u mnichovského výrobce zvykli, i v tomto případě rychlejší než motor. Výborné dojmy nekazí ani brzdy, které dokáží vůz s hmotností 1780 kg zastavit ze stokilometrové rychlostí na velmi slušných 38 metrech. Kdo se však chce vozit v takovémto automobilu, musí za něj pořádně zaplatit. A to jak při koupi, tak i v provozu. Naměřená spotřeba 14,5 litru na 100 km totiž dělá v nádrži značný vír.
Cena v době testu nebyla známá.