BMW Z3 1996 - nový model
Nová roadsterová vlna se dala prostřednictvím vozu BMW Z3, vyráběného ve Spojených státech, do pohybu.
Diskutovat o tom, je-li roadster BMW Z3 kouzelný automobil, nemá smysl. Dokonce samotný James Bond, vyřizující zakázky Jejího veličenstva v novém filmu Zlaté vejce, sedí za volantem zet trojky. Proslýchá se, že neotřesitelný a sebejistý agent 007 měl po skončení natáčení pramalou chuť se s tímto fantastickým automobilem rozloučit. Není divu, vždyť bavorák z Jižní Karolíny splňuje definici roadsteru lépe než kterýkolim jiný žíznivý dvanáctiválec.
Ačkoliv čtyrmetrová karoserie modelu Z3 působí moderně, je v ní i trochu nostalgie, která pronikne pod kůži každému fanouškovi. Otvory pro sání vzduchu na boku modelu Z3 připomínají model 507 z padesátých let, jsou však pouhou atrapou. Nízký skelet a klenutá kapota propůjčují dvoumístnému roadsteru zvláštní dynamiku. BMW Z3 není pouze normálním vozem, na který se člověk lhostejně podívá, ale automobilem, jenž vám rozbouří krev v těle.
Kouzlo vnitřního vybavení se pohybuje někde mezi hranicí rozumné nutnosti a komfortu předepsaného dobou. Ne moc, ale ani málo. Kontrolní přístroje, ovládací prvky a airbag v sobě odrážejí současný standard u BMW. Sedadla bohužel nejsou určena pro pány ve smokingu. Tvar plátěné střechy připomíná staré anglické roadstery. Manipulace s ní je velice jednoduchá, stačí odjistit dva zámky po stranách předního skla a ke složení může řidič použít jednu ruku. Holá trubková konstrukce však za jízdy pěkně rámusí. Jak je sklápění střechy příjemné a jednoduché, tak nevhodně se vyřešilo připevňování krycího plátna přes ní. Snad by bylo snazší použít plechovou klapku jako u trojkového cabria. V Americe na tuto skutečnost již zareagovali a od letošního roku budou všechny vozy BMW Z3 standardně vybavovány elektricky stahovanou střechou.
Hudbou budoucnosti u zet trojky mají být šestiválec o o zdvihovém objemu 2,8 litru a žhavý motor Z3-M s výkonem 240 kW pocházející z vozu BMW M3. Zatím jsou k dispozici pouze dva čtyřválcové motory: dvouventilový 1,8 L/85 kW a čtyřventilový 1,9 l/103 kW. Přestože nevypadají nijak dravě, dokáží ve voze BMW Z3 vykouzlit dostatečný roadster-feeling. Ten již při rychlosti 50 km/h pořádně prohání vítr kolem čelního skla. S podvozkem odvozeným z modelů trojkové řady, při pohotovostní hmotnosti 1225 kg, je těžké Z3 porovnávat například s Mazdou MX-5. BMW je prostě víc automobil, než hračka. Například na vozovce sedí tak perfektně, že je to až nudné. Umožňuje bezpečné průjezdy zatáčkou i při rychlostech, kdy už řidič mazdy bojuje se zádí vozu. Snad jen opravdu hrubé zacházení přinutí kalifornského chlapíka odlepit se od povrchu silnice. Řadit převodové stupně v zet trojce je stejně lehké jako stavět bábovku z písku. Páka snadno klouže v kulise a zařazení příslušného stupně ohlásí lehké klapnutí.
Jemné a přesné řízení, stejně jako zavazadlový prostor o objemu 180 litrů, by si v šedesátých letech přál každý řidič roadsteru. Majitelé vozu BMW Z3 dnes tuto příležitost mají. Dětské nemoci, jako je vyskakující víko zavazadlového prostoru, budou do březnového oficiálního představení odstraněny. V den X bude BMW Z3 1.8 vybavený navíc protiblokovacím systémem brzd ABS, posilovačem řízení a centrálním zamykáním.
Cena v době testu na německém trhu činila 43 700,- DEM
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.