Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Citroën 2CV

24. 5. 2011

 

Celý článek nově na:

 

www.autostories.cz

 

     Nebrzdí, nezatáčí a nejede. Tak asi takhle by se dal Citroën 2CV popsat třemi slovy. Jenže tohle všechno mu odpustíte, jakmile ho uvidíte. A ještě mnohem lepší je v něm jezdit. Sice neustále budete poslouchat poznámky o Četnících ze Saint Tropez a šílené jeptišce za volantem "Kachny", jenže tohle k tomu autu už asi zkrátka patří.

     Pro Francii je něčím podobným jako Volkswagen Beetle pro Německo - lidové vozítko, které mělo umožnit motorizaci země. A povedlo se. Důkazem je fakt, že "Kachna" se vyráběla od roku 1948 a poslední vůz sjel z výrobní linky přesně 27. července 1990. V tu dobu už se vyráběla například Škoda Favorit nebo Volkswagen Golf. V tu dobu už nostalgie zkrátka nestačila na technické a především bezpečnostní požadavky. Během těchto let 2CV postupně procházel technickými i designovými úpravami, ale základ zůstal stejný. Ještě na konci osmdesátých let jste si tak mohli pořídit spartánské vozítko s dvouválcovým motůrkem o výkonu 26 koní. V zásadě má ale Citroën 2CV všechno, co je potřeba - volant, řadicí páku, čtvery dveře, čtyři sedadla, kufr, světla, topení, větrání, ukazatel rychlosti nebo stavu paliva. Jezdit dnes v něčem podobném je jako výlet do minulosti. Minulosti, kdy na vás v autě nic nepípalo, počítače nic neblokovaly a elektronika systematicky nekolabovala.

Především díky pozdnímu ukončení výroby není dnes těžké sehnat Citroën 2CV v dobrém stavu. Při troše pátrání se dá "Kachna" koupit i v Česku, obrovská nabídka je pak v Německu. Jestli máte zájem o auto, které vám bude bez větších problémů sloužit, připravte si sedmdesát až sto tisíc korun. 2CV se sice dá koupit i levněji, ale taková auta často trpí největším neduhem, kterým je hnijící podvozek a podlaha. Auto se pak doslova láme. Oprava podvozku se pohybuje okolo dvaceti až třiceti tisíc korun. "Kachny" po kompletní renovaci se ale prodávají i za více než 200 tisíc korun. Záleží na peněžence každého "kachnaře".


     Jestliže se pro podobnou investici rozhodnete, což vřele doporučuji, nemusíte mít třeba obavy ze složitého shánění dílů. V Jesenici u Prahy je takzvané "kachní hnízdo", kde není problém si auto nechat opravit nebo úplně zrestaurovat. Naprostá většina náhradních dílů je přímo na skladě a co není, dá se objednat. Obavy nemějte ani z tankování. Jezdí se na klasický Natural 95. V závislosti na stavu auta je samozřejmě potřeba počítat s tím, že různé poruchy se občas objevují. Častým problémem je třeba koroze dveří. Budoucí majitel se také musí smířit s tím, že si nepořizuje žádného sprintera, ale autíčko na vyjíždky. Šestadvacet koní vás při troše štěstí poveze stovkou. Stabilní rychlost je ale okolo sedmdesátky až osmdesátky. Táhlé kopce si pak dáváte vyloženě vycházkovým tempem. Hodně záleží i na tom, kolik lidí v autě jede. Každý pasažér je znát.

Starosti občas dělá i stahovací střecha. Hodně záleží na údržbě předchozího majitele. Střecha je ale zároveň jedním z největších kouzel tohoto auta. Když se udělá hezky, plátěnou střechu odepnete, srolujete do ruličky jako karimatku a za zadními sedadly připevníte dvěma pásky na patentky - jednoduše krásné. A pak už si jen užíváte jízdu, kdy se auto v ostřejší zatáčce naklání tak, že si ti méně znalí myslí, že se překulí. A když vám bude nebe nad hlavou málo, můžete si vpředu otevřít okna. Ale pozor! Kličku nehledejte. Okna se totiž vyklápí směrem nahoru. Vlastně jen jejich spodní polovina, která se zaklapne do jednoduchého držáku, který je na vnější straně dveří. Jednoduchost zase zvítězila. Jen mi není jasné, co Francouzi měli na podivně umístěné řadicí páce, která do vnitřku vozu směřuje kolmo od motoru a ne z podlahy, jak je většina řidičů zvyklá (nepočítám majitele Trabantů). Její ovládání chce krátký zácvik. Ale po pár kilometrech už to máte v krvi. Stejně tak startování klíčkem na levé straně. Takové má jen Porsche a Citroën 2CV.


     Jestliže si "Kachnu" pořídíte, možná budete zpočátku na rozpacích. Hlavně ve chvílích, kdy budete za volantem. Jakmile ji ale uvidíte, když k ní budete přicházet, všechno budete vnímat jinak. Nakonec to skončí tak, že se budete těšit, až zase někam vyrazíte. Se sluncem nad hlavou.
 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

Mail list


Archiv

Kalendář
<< listopad / 2017 >>

Statistiky

Online: 1
Celkem: 419218
Měsíc: 1296
Den: 34