Citroën Saxo 1.5 D X 1996 - TEST
Zástupce automobilky Citroën mezi vozy nejnižší třídy nese označení Saxo.
Český motoristický trh je od konce září 1996 obohacen o francouzskou novinku nejnižší třídy, Citroën Saxo. Nabízí se v devíti verzích s tří- a pětidveřovými karoseriemi a ve třech úrovních vnitřní výbavy: základní X, komfortnější XS a sportovní VTS, které pohánějí na výběr zážehové čtyřválce 1,1 l/44 kW nebo 1,4 l/55 kW. Příznivci sportovního stylu jízdy ocení dynamické vlastnosti šestnáctiventilového motoru 1,6 ů/87 kW a spořiví řidiči zejména hospodárnost provozu dieselu 1,5 l/42 kW. A právě posledně jmenovaný čtyřválec poháněl námi testovaný citroën s výbavou X.
Vnější tvary dvouprostorové karoserie se splývavou zádí mají již tradičně měkké linie bez zbytečně ostrých hran a plně vystihují image značky. Ladnost se nezastavila pouze na povrchu, ale prostoupila i do interiéru vozu. Přístrojová deska je příjemně zaoblena a všechny její ukazatele jsou dobře čitelné. Zejména střední panel s výklopným výdechem ventilace a topení působí elegantně a odkládací skříňka před spolujezdcem je vzhledem k nevelkým rozměrům vozu poměrně objemná. Sezení v pestrobarevných látkou potažených sedadlech je pohodlné a ani cestující vzadu si na nedostatek místa nemohou stěžovat. Zavazadlový prostor základního objemu 280 litrů lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na 953 litrů. Díky poměrně vysoko výklopným pátým dveřím do něj lze bez problémů naložit i rozměrnější náklad o celkové hmnotnosti 480 kilogramů. Standardní výbava X obsahuje například přední mlhová světla s akustickou kontrolou jejich rozsvícení či pyropředpínače bezpečnostních pásů vpředu. Konstruktéři Saxa kladli velký důraz zejména na bezpečnost posádky. O tom svědčí například standardně montovaný airbag pro řidiče a v případě nárazu i samočinné odpojení přívodu paliva do čerpadla. Za příplatek si lze k výbavě X objednat kódované zapalování, posilovač řízení a metalízu.
Pod kapotou Saxa 1,5 D, které jsme krátkodobě vyzkoušeli v praxi, byl uložen vznětový motor o zdvihovém objemu 1527 ccm, který disponoval největším výkonem 42 kW. Poměrně dobře odhlučněný a pružný čtyřválec nás mile překvapil zejména aktivitou již při nízkých otáčkách. Jeho nejsilnější stránkou byly však střední otáčky, v nichž šlapal jako hodinky a řidiči se odvděčil uspokojivou dynamikou. Tuhý podvozek a komfortně natavené tlumiče pérování přispívaly k pohodlné a bezpečné jízdě. Jízdní klady Saxa se plně projevily při ostrém průjezdu zatáčkou na mezi adheze, kdy si vůz zachoval neutrální chování a nejevil tendenci ustřelit po tečně ven. Řazení mechanické pětistupňové převodovky bylo přesné a snadné. Účinné brzdy s poměrně ostrým nástupem odpovídaly charakteru vozu. Přestože jsme plně využívali dynamických schopností vozu, nepřesáhla průměrná spotřeba paliva během testu 4,5 litru nafty na 100 km.
Cena v době testu činila 299 000,- Kč