Fiat Coupé 2.0 20 V Turbo 1997 - TEST
Nadmíru elegantní křivky Fiatu Coupé nenechají snad nikoho chladným. A co teprve když se člověk sveze v nejrychlejším provedení s dvěstědvacetikoňovým stáden pod kapotou.
Italští karosáři patřili odjakživa mezi mistry svého oboru a nedostižitelní zůstávají i dnes. Jedním z nejlepších dokladů tohoto tvrzení je Pininfarinův Fiat Coupé. Vypadá až nadpozemsky krásně, a to ze všech stran. Zpředu zaujmou ladné linky kapoty, která částečně tvoří i blatníky. Celistvý vzhled decentně narušují krycí skla předních světlometů. Z boku vyniknou svalnaté kontury zdůrazněné ostrými prolisy v blatnících. Záď se čtveřicí malých kruhových svítilen je ve stylu klasických italských sportovních automobilů a punc výlučnosti jí dodává výrazný uzávěr hrdla nádrže. Ladná krása vozu, který jsme měli zapůjčený, však v sobě měla přeci jenom něco zvláštního, více dravého. Už jenom ten ohnivě červený lak zrychluje tep vybízí k usednutí do interiéru
Jakmile jste v sedadle čalouněném kůží, nabudete přesvědčení, že odtud vás jen tak někdo nedostane. napříč přístrojovou deskou se táhne panel v barvě karoserie, oddělené kruhové přístroje mají při rozsvícených světlometech rudě podbarvená čísla, tříramenný volant s mohutným věncem láká k uchopení, a tak nezbývá než spustit motor.
Při sešlápnutí spojkového pedálu cítíte v každém svalu levé nohy všech 310 N.m, které spojka přenáší z motoru na pětistupňovou převodovku. Když se ovládá pedál plynu, je třeba mít na paměti, že dvacetiventilový pětiválcový dvoulitr užívá turbodmychadlo. Tento druh dopingu sice dodává spoustu energie motoru, ale může výrazným způsobem ovlivnit i řidiče. Jak jsme po prvních kilometrech s coupé zjistili, způsobuje mu těžko popsatelnou závislost. V tu chvíli je konec s názorem o andělském autě. V uších spíše hučí: "Co peklo jednou schvátí, to už nikdy nenavrátí".
Motor se totiž do dvou tisíc otáček projevuje na pětiválec až překvapivě ospale. Jakmile však ručka na otáčkoměru mine hranici 2500/min, dostane se ke slovu turbodmychadlo a následná pekelná akcelerace vás vtlačí do sedadla tak, že si ani neuvědomíte, že po několika okamžicích, přesně za 6,5 sekukndy, jedete rovnou stokilometrovou rychlostí. Právě kvůli tomu by jistě i ostřílení řidiči uvítali protiprokluzový systém, který se však do jinak dobře vybaveného vozu nedodává ani za příplatek.
Pneumatiky 205/50 ZR 16 na předních kolech při rozjedu na suchu málem trhaly asfalt, ale na méně kvalitním povrchu nebo už při prvních kapkách deště se muselo s akcelerátorem zacházet navýsost obezřetně. Podvozek je na čertovské manýry turbomotoru dobře připraven, a i když je pérování vhodně tuhé, na běžných silnicích posádka netrpí nedostatkem komfortu. Městská dlažba však dokáže udělat své, ale s tím se u sportovního automobilu počítá. Brzdy Brembo jsou kapitola sama pro sebe. U tohoto vozu nám mnohdy připadaly jako skutečný anděl strážný. Mohutné třmeny se již při mírném sešlápnutí pedálu brzdy nemilosrdně zakousávají do čtyř kotoučů. O to, že by zkrotily i samotného Lucifera, svědčí jejich průměr : vpředu 305 a vzadu 240 millimetrů. Fiat Coupé 2.0 20V Turbo je nejen - jak se na první pohled zdá - skutečnou ozdobou svého majitele, ale také vozem, který dokáže uspokojit choutky i hodně náročného řidiče. A nutno zdůraznit, že za velmi zajímavou cenu.
Cena v době testu činila 890 000,- Kč
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.