Ford Scorpio Ghia 2,3 1997 -TEST
Typ Scorpio je již po léta nejluxusnějším vozem v nabídce evropského Fordu. Ti, kdo si chtějí při jízdě dopřát vrchovaté míry komfortu, sáhnou po jeho špičkovém provedení, které se pyšní výsostnými znaky karosárny Ghia.
První generace Fordu Scorpio se objevila v roce 1985 jeho dvouprostorový vůz se splývavou zádí, což byla tehdy oblíbená karosářský verze i u automobilů vyšší střední třídy. Až později přišel na řadu sedan, který se však nedočkal takového úspěchu, jaký u Fordu očekávali.
Doba se však změnila a s ní i nároky na reprezentativní automobil. To se odrazilo také v podobě druhé generace scorpia, které se hned od začátku vyrábí jako sedan a kombi. Při své premiéře v roce 1994 vůz zaujal především netradičním designem, který i po letech zůstává originální. Nic na tom nezměnil ani skutečně decentní facelift pro modelové provedení 1998, jež bylo poprvé k vidění na frankfurtském autosalonu. Jelikož se na český trh nedostane dříve než na začátkup příštího roku a jeho odlišnosti spočívají prakticky jen ve stylistických retuších exteriéru, rádi jsme přijali nabídku vyzkoušet dosud prodávané Scorpio v nejluxusnějším stupni výbavy Ghia.
První, co vás při usednutí do scorpia napadle, je obrovská prostornost. Zvláště na zadních sedadlech máte dojem, že sedíte v nějaké zvláštní prodloužené verzi. Příjemné a bezpečné cestování nám u zkoušeného vozu umocňoval bezpočet prvků příplatkové výbavy, například klimatice s oddělenou regulací pro řidiče a spolujezdce, protiprokluzový systém TCS, vnitřní zpětné zrcátko se samočinným ztmavováním nebo vyhřívané přední sklo. Za příplatek je ovšem kupodivu rovněž airbag spolujezdce.
Scorpio se však nevyznačuje jenom nadprůměrnou kabinou, ale také velmi dlouhou přídí a zádí. Zvýšená ostražitost je proto potřeba zvláště při parkování. Manévrování usnadňuje velký rejd předních kol. Při jízdě je znát německy tužší pérování v našem případě obohacené o samočinné nastavování chrakteristiky tlumičů, které jsme si pochvalovali nejen ve vyšších rychlostech na dálnici, kdy je znát dobrá podélná stabilita, ale také v ostrých zatáčkách. Zde se osvědčil i protiprokluzový systém, který nás často svým drnčením varoval, že záď by chtěla předbíhat. Hlavní zásluhu na tom měl motor 2,3l/108 kW, jehož čtyřventilové rozvod přispívá k slušné hodnotě točivého momentu 202 N.m při 4500/min. Díky dvěma vyvažovacím hřídelům má tento čtyřválcový agregát s dílen britské firmy Cosworth vybrané mravy téměř jako šestiválec a vyniká zvláště nízkou hlučností. Velikosti a hlavně hmotnosti vozu odpovída spotřeba paliva, která se pohybuje podle stylu jízdy mezi 9 a 14 litry na 100 kilometrů.
Jedním z hlavních důvodů, který hovoří pro koupi Fordu Scorpio, je vedle kvalitního dílenského zpracování a nadprůměrné prostornosti zvláště základní cena. Ta činí u modelu Ghia 2.3 se sériovou výbavou zajímavých 852 353 korun, přičemž cenově nejvýhodnější sedan Scorpio CLX se shodným motorem je k mání již za 767 441 Kč. Kdo si však hodlá dopřát plný luxus, například takový, jakým se vyznačoval námi testovaný automobil, musí si připravit přes 1,2 milionu.
Cena v době testu činila 852 353,- Kč
Komentáře
Přehled komentářů
Dobrý den.
Věřte,že mi už rukama prošli nějaké auta. Asi před deseti lety jsem si koupil první scorpio. Asi se stoho stala laská na celý život. Mám tří kousky, a neměnil bych,a nedál pryč ani jeden. Laska až do smrtí. Jsem velice spokojen.Příjedu na veliké parkoviště kde je 30 aut a jedno scorpio. není to super?
Nejlepší auto je FORD SCORPIO 2
(Zdenek Pfeiler, 28. 1. 2013 7:11)