Českomoravská zbrojovka Z 5 Expres Tudor
Poslední z celkem sedmi typů osobních automobilů, které za deset let předválečného působení vyrobila Českomoravská zbrojovka, byl obchodně úspěšný vůz Z 5 zvaný Expres.
Ačkoliv brněnská továrna na výrobu zbraní patřila ke skupině podniků Škoda, její automobily stroze označené písmenem Z a typovým číslem neměly se škodovkami vůbec nic společného. Dokazuje to kupříkladu skutečnost, že od roku 1927, kdy se objevil malý a bohužel prodejně nepříliš úspěšný typ Disk s půllitrovým motorem a frikčním pohonem, až do roku 1936, kdy sjela z pásu poslední osobní zetka, se ve Zbrojovce vyráběly jen automobily poháněné dvoudobými motory. To platilo dokonce i pro dva závodní speciály. A tak měl dvoudobý motor pod kapotou také vůz Z 5 Expres. Pojmenování mu veřejnost dala díky jeho cestovní rychlosti 125 km/h, což byla v době vzniku automobilu, tedy v roce 1935, docela slušná hodnota. Expres se však mohl honosit také značným jízdním komfortem a poměrně rozsáhlou výbavou.
Největší zetka měla podobně jako předchozí typ Z 4 pohon předních kol a zdědila také jeho uspořádání pohonné soustavy, tedy zpředu dozadu: rozvodovka - převodovka - motor. Nebyla to však výlučná zbrojovácká koncepce, neboť ve stejné době vyráběný vůz Z 6 zvaný Hurvínek měl rozvodovku uprostřed uvedené sestavy. Expres, poháněný čtyřválcem o zdvihovém objemu 1466 ccm, se prodával postupně v pěti provedeních: jako standardní dvoudveřový tudor, dvou- či čtyřsedadlový kabriolet, dvousedadlový roadster v luxusním provedení a jako čtyřdveřová limuzína karosovaná zvlášť mimo továrnu. V jeho konstrukci byla jediným zpátečnickým prvkem snad jen třístupňová převodovka. Jinak byly vozu Z 5 pokrokové, neboť se do nich montovaly kapalinové brzdy, hřebenové řízení a zavěšení všech kol na lichoběžníkových ramenech. Posádka měla k dispozici útulnou kabinu se sklápěcími i posunovatelnými předními sedadly a opěrkami rukou, po jejichž vyklopení se objevily úložné prostory. Nechybělo tam ani stropní svítidlo, osvětlení přístrojů pro řidiče, popelníčky a dokonce i stahovací záclonka na zadním okně.
Vůz Z 5 se v provedení tudor prodával za 37 000 korun, kabriolet stál ovšem již 46 000 korun. Ještě náročnější zákazník si však mohl zetku nechat stylisticky zušlechtit různými karosářskými firmami. Přitom vůz zpravidla dostál luxusnější vybavení interiéru i vnějších partií karoserie. To je ostatně případ automobilu patřícího dnes (1997) Václavu Kafkovi, dnešnímu předsedovi pražského Veteran Car Clubu. Jeho exemplář Z 5 údajně patřil samotnému řediteli Českomoravské zbrojovky, pro něhož byl zvlášť vyroben. Proto má řadu zajímavých odlišností od sériových vozů. Nejpozoruhodnější a nejviditelnější je jakýsi velkoplošný šíbr na střeše, podle francouzského patentu stahovací střecha z kůže, zespodu opatřená zateplením. Dále má vůz volant potažený kůží, v plyši provedené čalounění a ozdobná víčka odkládacích míst. Za obzvláštní zajímavost lze považovat vnitřní stírač čelního okna, to aby pan ředitel nemusel sklo otírat rukou...
Václav Kafka zakoupil expres před sedmnácti roky od jistého pana Šimůnka, který vůz vlastnil ze všech majitelů nejdéle. Automobil byl dobře udržovaný, a tak v první fázi, jak to sám Václav kafka nazval, bylo potřeba udělat jen nejnutnější záchranné práce víceméně kosmetického rázu. Šlo o opravu poškozeného laku na několika málo místech karoserie a vyčištění čalouněných ploch. Větší úpravy, i když nebyly vždy úplně nezbytné, uskutečnil dnešní majitel loni v zimě, přičemž motivem bylo dát vůz do perfektního stavu. A tak přišel na řadu nový lak a čalounění, příslušné součásti byly znovu pochromovány. netýkalo se to ovšem nárazníků, protože na jejich výrobu se použil antikorozní materiál. Václav Kafka vyměnil také zubem času nahlodanou část výdřevy karoserie a z mechanických částí opravil spojku, brzdy, čepy kol a výfuk. Motor a převodovka jsou však dodnes v původní stavu, a přestože mají za sevou minimálně 150 000 ujetých kilometrů, nevyžádaly si dosud žádnou opravu. A tak tento unikátní exemplář osobního automobilu Z 5 dělá dál čest své značce.
Are you 18? Come in and don't be shy!
(loveawake.ru, 17. 1. 2022 22:56)