Kia Clarus 2.0 GLX 1997 - TEST
Na místě vzniklém zasypáním moře dnes stojí moderní závod Asan Bay, z jehož linek sjíždí každých 45 sekund jeden sedan střední třídy Clarus.
My jsme měli možnost blíže se seznámit s provedením Kia Clarus 2,0 l/98 kW s luxusnější výbavou GLX, které představuje v české nabídce střed. Tříprostorová elegantně tvarovaná čtyřdveřová karoserie sedanu je dlouhá 4696 mm, široká 1770 mm a vysoká 1420 mm a její aerodynamiku charakterizuje součinitel odporu vzduchu cx = 0,29. Zavazadlový prostor o základní objemu 424 litrů lze sklopením zadních asymetricky dělených sedadel zvětšit a naložit do něj až 764 litrů předmětů. Přehledně navržený interiér námi testovaného Clarusu vyvedený ve světlě šedé barvě nabízí dostatek prostoru pěti dospělým osobám. Překvapila nás komfortní a až nečekaně široká sedadla s látkovým potahem, takže ani cestující vzadu si na pohodlí rozhodně stěžovat nemohli.
Standardní výbava sedanu Clarus GLX je poměrně rozsáhlá. Obsahuje například ABS, airbag pro řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka a výškově stavitelný volant. Ocenili jsme vhodně umístěné spínače bočních skel a zajištění uzávěru palivové nádrže ve výplni dveří řidiče. Pobyt v automobilu zpříjemňovalo autorádio s přehrávačem magnetofonových kazet a šesti reproduktory. Za příplatek si lze objednat například samočinnou čtyřstupňovou převodovku, bezfreonovou klimatizaci a metalízu.
Pod kapotou Clarusu 2.0 GLX se nacházel čtyřválcový zážehový motor o zdvihovém objemu 1998 ccm, uložený vpředu napříč. Disponoval největším výkonem 98 kW a vozu s celkovou hmotností 1770 kg uděloval velmi slušnou dynamiku. Komfortně naladěný podvozek pohlcoval menší nerovnosti na vozovce téměř nehlučně a větší výmoly se v dobře odhlučněném interiéru projevily pouze tupým úderem. Poněkud měkčí charakteristika tlumení a vyšší hmotnost dvoulitrového motoru ovšem způsobovaly při vyšších jízdních rychlostech a ostřejších zatáčkách větší naklánění karoserie. Tehdy jevil Clarus značný sklon k nedotáčivosti. Kotoučové brzdy, doplněné o ABS a vpředu opatřené vnitřním chlazením, byly dostatečně účinné a plně odpovídaly charakteru vozidla. Průměrná spotřeba se příliš nelišila od hodnot udávaných výrobcem a během testu výrazněji nepřekročila desetilitrovou hranici.
Cena v době testu činila 569 850,- Kč