Kia Sephia Leo GTX Classic 1996 - TEST
Přestože nová Kia s označením Leo vyhlíží na první pohled jako akční provedení známého sedanu Sephia, jedno se o samostatný model.
S vozem Kia Sephia, patřícím mezi automobily nižší střední třídy, jsme se již seznámili. V současné době však přichází na trh pětidveřová varianta s označením Sephia Leo, přičemž se tento hatchback kromě stylisticky jinak koncipované zádi karoserie odlišuje od svého sourozence některými dalšími změnami v interiéru. Stejně jako sedan se i Leo prodává s jediným motorem 1,5 l/59 kW a ve dvou provedeních: SLX Basic, Power nebo Automatic a GTX Classic. Právě posledně jmenovanou verzi jsme podrobili testu.
Přestože je dvouprostorová karoserie Lea oproti sedanu Sephia o více než 100 milimetrů kratší, splývavá záď s rozměrnými pátými dveřmi umožňuje lépe využít obestavěný prostor. Navíc vůz získal sportovnější vzezření, které v nejkomfortnějším provedení GTX Classic podtrhují hlubší anatomická sedadla s integrovanými opěrkami hlav a modře žhnoucí ukazatele v přístrojové desce. Díky areodynamicky optimalizované karoserii s nízkou horní hranou čelního skla a navíc poměrně dlouhému chodu řadicí páky při řazení na pátý převodový stupeň však řidiči vyšší postavy obtížně zaujímají vhodnou polohu při sezení. Standardní výbava vozu je poměrně rozsáhlá. Obsahuje například posilovač řízení, výškově stavitelný volant a elektricky ovládaná boční okna. Pohodlnější řidič jistě ocení také dálkově ovládané centrální zamykání a elektricky seřiditelná vnější zpětná zrcátka. Anténa s elektrickým pohonem, kterou se Leo může pochlubit již ve standardní výbavě, nepatří u vozů nižší střední třídy k běžným prvkům. Naproti tomu vůz není vybaven airbagem pro řidiče. ten lze spolu s bezpečnostním vakem pro spolujezdce, protiblokovacím systémem brzd ABS, hliníkovými koly a klimatizací doplnit až za příplatek.
Pod kapotou je uložen zážehový čtyřválec 1,5 l/59 kW, známý již ze sedanu. Přestože se Leo tváří sportovně, jeho dynamické vlastnosti razantnější řidiče příliš nenadchnou. K dosažení alespoň uspokojivého zrychlení je potřeba často řadit přesnou a snadno ovladatelnou pětistupňovou převodovkou a také více sešlápnout plynový pedál. To se ale odrazí ve zvýšené spotřebě paliva, která se během testu pohybovala v průměru okolo 8,5 litru na 100 km. Automobil tedy uspokojí především rozvážnější osoby, preferující vyrovnanou a klidnou jízdu. Při ní do kabiny proniká pouze aerodynamický hluk. Jakmile se však vůz ocitne na kočičích hlavách, nastává pro posádku doslova martyrium. Všechny plasty totiž vlivem nedostatečného tlumení podvozku a karoserie nepříjemně rezonují.
Základní provedení vozu, tedy Model Kia Sephia Leo SLX Basic, si lze na českém trhu zakoupit za 333 333,- Kč, což je podle sloganu výrobce "hvězdná cena". Testovaný automobil GTX Classic stál ovšm 399 900,- Kč. Přesto Leo jistě najde řadu příznivců, které upoutá zejména svým nadčasovým designem karoserie a relativně rozměrným zavazadlovým prostorem.
Cena v době testu činila 399 900,- Kč