Mercedes-Benz A 1997 - nový model
Na letošním ženevském autosalonu se ve světové premiéře představí zatím nejmenší Mercedes nové třídy A.
Mercedes-Benz byl odedávna spojován s luxusně vybavenými vozy. Od letošního roku se však hvězda na kapotě objeví také na zcela opačném konci rozměrové škály osobních automobilů, mezi nejmenšími vozy. Stuttgartští inženýři totiž navrhli zcela nový model třídy A, jenž se svými rozměry sice řadí mezi takzvané minivozy, standardní výbavou i prvky aktivní a pasivní bezpečnosti si však nezadá se soky z vyšších tříd. Dvouprostorová karoserie Mercedesu třídy A s velkým úhlem otevření čtyř bočních dveří je dlouhá pouhých 3620 milimetrů a předurčuje tento vůz stát se ideálním společníkem do města. Poměrně krátké a zkosené přídi dominuje maska chladiče s chromováním a světlomety originálního tvaru. Vysoko výklopná záď umožňuje snadný přístup do zavazadlového prostoru, do něhož lze po sklopení asymetricky dělených zadních sedadel naložit až 450 litrů nákladu. Při konstrukci áčka byl kladen značný důraz zejména na bezpečnost posádky. Svědčí o tom mimo jiné sendvičové uspořádání karoserie, v němž se motor a převodové ústrojí nacházejí pod úrovní podlahy kabiny. V případě čelního nárazu jsou všechny agregáty vedeny skloněnou přední příčkou pod prostor pro cestující a neohrožují jejich život.
Interiér nejmenšího mercedesu je navržen přehledně a účelně. Přístrojová deska s centrálně umístěným rychloměrem plynule přechází ve středovou konzolu, na níž se pod výdechy větrání a topení nachází řada ergonomicky navržených ovladačů. Značnou variabilitu vnitřního prostoru s rovnou podlahou dokazuje skutečnost, že nejenom zadní, ale také spolujezdcovo sedadlo lze v případdě potřeby vyjmout z vozu a převážet tak uvnitř i značně dlouhé předměty. Standardní výbava stuttgartského trpaslíka je s ohledem na danou třídu automobilu překvapivě rozsáhlá. Vedle ABS a airbagu pro řidiče i spolujezdce obsahuje například elektrické ovládání bočních oken, posilovač řízení a imobilizér. Za příplatek lze do vozu namontovat nejen protiprokluzový systém ASR a vyhřívání předních sedadel, ale také výškově stavitelný volant či boční bezpečnostní vaky v předních dveřích.
Nejmenší mercedes s pohotovostní hmotností 1020 kg budou zpočátku nejprve pohánět vpředu uložené a o 41 stupňů vpřed skloněné moderní zážehové motory 1,4 l/60 kW a 1,6 l/75 kW. Později je doplní ještě výkonnější čtyřválec 1,9l/90 kW se čtyřventilovou technikou, s nímž áčko dosáhne největší rychlosti téměř 200 km/h. Průměrná spotřeba bezolovnatého benzinu na 100 km přitom nemá výrazně překročit šestilitrovou hranici. Na jaře roku 1998 budou uspokojení také příznivci úsporných vznětových motorů. Konstruktéři automobilky s hvězdou ve znaku pro ně totiž ve spolupráci s firmou Bosch připravili dva turbodiesely o objemu 1,7 litru s výkony 44, resp. 66 kW a originálnám systémem přípravy směsi ve společné sběrné komoře (Common-Rail). Díky tomu vykazují tyto pohonné jednotky nejen zlepšený průběh točivého momentu a vyšší výkon, ale zejména nízkou spotřebu paliva. Ta se pohybuje průměrně kolem čtyř litrů nafty na 100 km. Na českých silnicích se s dosud nejmenším mercedesem setkáme poprvé na podzim tohoto roku. Přestože jeho prodejní cena u nás nebyla dosud stanovena, suma přibližně 30 000 marek za základní provedení v německu o její výši hodně napoví.
Cena v době testu na německé trhu činila 30.000,- DEM