Nissan Primera 2.0 SLX 1997 - TEST
Nissan si pro představení Primery nové generace vybral letošní autosalon v Paříži. Tento cíl jsme zvolili i my při redakčním testu.
Model Primera reprezentuje automobilku Nissan ve střední třídě osobních vozů již od roku 1990. Letos na podzim přišlo na evropský trh jeho výrazně inovované modelové provedení, které výrobce označuje za novou generaci. Nová Primera se nabízí s čtyř nebo pětidveřovou karoserií a zákazník si k jejímu pohonu může zvolit jeden ze tří motorů: zážehových šestnáctiventilových čtyřválců 1.6 73 kW a 2,0 l/96 kW a turbodieselu 2,0 l/66 kW. Nissan také připravil poměrně širokou škálu výbav, od nejnižší GX přes SLX, SRi až po luxusní SE. Uvedené úrovně se ovšem částečně váží ke konkrétním pohonným jednotkám. Náš test absolvovala Primera se zážehovým motorem 2.0, středně obsáhlou výbavou SLX a pětidveřovou karoserií se splývavou zádí.
V porovnání s předchozím modelovým provedením se nová Primera bezesporu vyznačuje uhlazenějším stylingem, přestože si zachovává většinu charakteristických prvků designu svého předchůdce. K větší eleganci novinky přispívá zejména příď s chromovanou maskou chladiče a na ni navazující prolis v kapotě motoru. Řadu úprav stylictivkého i ergonomického rázu zaznamenal také interiér. Změnilo se například uspořádání ovladačů na středové konzole, takže pracoviště řidiče působí v porovnání s předchozím provedením kompaktněji a útulněji. Vnitřní výbava Primery v úrovni SLX je poměrně bohatá a standardně zahrnuje airbagy pro obě přední sedadla i bezpečnostní pásy s pyropředpínači, centrální zamykání s imobilizérem NATS III a elektrické ovládání všech bočních oken a vnějších zpětných zrcátek. Řidiči jistě přijdou vhod výškově stavitelný čtyřramenný volant, celkové i denní počítadlo kilometrů, ukazatel venkovní teploty a hodiny, všechno v digitální podobě. Primeře SLX lze dále přidat na komfortu i kráse příplatkovou výbavou, například audiosoupravou, klimatizací a litými koly místo ocelových s ozdobnými kryty. Sedadla s textilním čalouněním jsou dostatečně pohodlná a vpředu mají dobré boční vedení. Cestující vzadu si s ohledem na danou třídu vozu nemohou stěžovat na nedostatek prostoru pro nohy i nad hlavami. Nová Promera má oproti svému modelovému předchůdci větší zavazadlový prostor, jenž vzrostl v pětidveřovém uspořádání ze 480 na 505 listrů. V případě potřeby jej lze samozřejmě zvětšit sklopením zadních sedadel dělených v poměru 60 : 40. Manipulaci se zavazadly usnadňují kromě jiného i poměrně rozměrné dveře, vyklápějící se pod dostatečným úhlem nahoru.
Nestává se často, abychom mohli na autosalon dorazit vozidlem jež si tam právě odbývá svou premiéru. V případě nové Primery se tak stalo díky pochopení společnosti Nissan ČR. Dále jsme získali ideální příležitost důkladně prověřit kvality tohoto vozu při jízdě nonstop na velkou vzdálenost. Nová Primera navíc absolvovala převážnou část testu zatížena čtyřmi dospělými osobami a nepřeberným množstvím zavazadel. Vůz poháněný zážehovým čtyřválcem o objemu 2,0 l ochotně polykal kilometry a na německých dálnicích dosahoval bez problémů trvalé rychlosti 200 km/h i při již zmíněném plném obsazení. Díky čtyřventilovému rozvodu se motor choval dostatečně pružně a projevoval chuť do života již v pásmu nízkých otáček, k dynamické jízdě také přispívala dobře odstupňovaná mechanická převodovka s přesným a snadným řazením. I při poměrně vysokých rychlostech se Nissan příjemně ovládal, byl dostatečně stabilní a řidiče nestrašil žádnými záludnostmi. Zásluhu na tom do značné míry měl také podvozek s víceprvkovými závěsy předních i zadních kol. Optimálně naladěné pérování poskytovalo posádce nejen nadmíru komfortu, ale také umožňovalo ostřejší jízdu v zatáčkách bez příliš velkého naklánění automobilu. Ocenili jsme také precizní řízení, podporované dostatečně účinným posilovačem. Výhradu jsme měli bohužel k brzdám, škoda, že se ABS do automobilů s výbavou SLX montuje jen za příplatek.
Inovovaný Nissan Primera 2.0 SLX bezesporu patří mezi vyspělé automobily střední třídy. Uživatel v jeho případě ocení elegantní vzhled, prostornost i více než dostatečné jízdní výkony. Nevýznamným přitom není ani poměrně úsporný provoz, vyjádřený podle továrních údajů průměrnou spotřebou 7,9 litru benzinu na 100 km.
Cena v době testu činila 571.000,- Kč