Peugeot 106 1996 - nový model
Peugeot se každý rok snaží výrazněji inovovat svou nabídku osobních vozů. Letos přišla řada na jeho nejmenší model.
Peugeot 106, reprezentující uvedenou francouzskou automobilku v nejnižší třídě, přišel na trh před téměř pěti roky, v září 1991. Úvodní třídveřové provedení o rok později doplnila verze s pěti dveřmi a během dalších let se postupně rozšiřovalo spektrum volitelných motorů. Stošestka si od počátku rozhodně nemohla stěžovat na nezájem zákazníků, o čemž svědčí 1.4 milionu prodaných exemplářů. Popularitu si získala nejen ve Francii, kde se mimochodem loni umístila na druhém místě v dané třídě osobních vozů , ale také v ostatních evropských zemích. Přes odbytové úspěchy Peugeot přistoupil k její inovaci, která si vyžádala 650 milionů francouzských franků. Měl pro tento krok dobrý důvod - tržní segment B, zahrnující model 106, je totiž neustále významný.
Design nového Peugeot 106, opatřeného tří - nebo pětidveřovou karoserií se splývavou zádí, se i nadále vyznačuje zvláštním francouzským půvabem a samozřejmě ctí charakteristické rysy značky. Stylistické změny jsou patrné především na přídi a zádi, jejichž linky se v souladu s dnešním trendem ještě více zaoblily. Vůz dostal nově navržené světlomety i zadní skupinové svítilny a výrobce jej pro podtržení jeho identity opatřil výraznějšími firemními znaky. Tím se letos představená stošestka stylisticky řadí mezi osobní vozy Peugeot nové generace, reprezentované modely 406, 605 i 806. Francouzská automobilka však nezůstala jen u úprav vzhledu, neboť u nové stošestky se v porovnání s předchozím provedením mírně změnily vnější rozměry: při shodném rozvoru 2380 mm má její karoserie délku 3670 mm, čili o 110 mm více. Peugeot dále zesílil exponované partie skeletu, což zvětšilo jeho odolnost zejména při čelních a bočních střetech. Jízdní bezpečnost navíc zvýšila montáž airbagů pro řidiče a spolujezdce i protiblokovacího systému ABS, tato výbava však je ve většině provedení stošestky za příplatek. Překonstruovaná přístrojová deska dostala oblejší tvary a v kabině lze samozřejmě zaznamenat řadu dalších změn, jež kromě jiného přispívají k většímu pocitu útulnosti a komfortu cestování až pětičlenné posádky.
Inovovaný Peugeot 106 přišel na evropský trh hned ve čtyřech verzích, odlišujících se od sebe šíří standardní výbavy i výběrem motorů. Na spodím okraji tohoto menu je provedení Kid, náročnějším zákazníkům jsou určeny verze Equnoxe, Symbio a Cachmere. Francouzská automobilka však neopominula ani dynamičtěji založené řidiče, kterým nabízí další tři varianty vozu: S16, XS a Rallye. Čistě osobní provedení nového peugeotu doplnila také třídveřová verze Utilitaires a za pozornost stojí také modifikace Electrique s elektrickým pohonem, i když zřejmě neskýtá naděje na výraznější odbyt. Spektrum zážehových motorů od 1.0 l/37 kW až po 1,6 l/74 kW, které poháněly předchozí stošestku, letos obohatil moderní čtyřválec 1.6 poskytující díky čtyřventilové technice výkon 87 kW. V nabídce jsou dále diesel 1.5 l/42 kW a stejnosměrný elektromotor 20 kW, které se osvědčili v předchozím provedení vozu. Peugeot také vyslyšel příznivce samočinným převodovek, protože kromě pětistupňového mechanického nabízí také třístupňový samočinný agregát s elektronickou regulací. Ten se však dodává jen v provedeních Equinoxe a Cashmere se zážehovým motorem 1.6 l/65 kW.
Výroba nové stošestky byla v závodě Peugeotu v Mylhúzách zahájena letošního 4. března a během prvních čtrnácti dnů se zvýšila z 250 na zatím cílových 1500 vozů denně. Podle současných záměrů se ještě do konce letošního roku vyrobí více než 300 000 kusů, které poputují nejen na domácí, ale také na ostatní evropské trhy.
Cena v době testu nebyla známa
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.
Komentáře
Přehled komentářů
Nemám s tímto autem jediný problém, startuje bez problému, nikdy mi nechcíp, jezdí za malý peníz a spoustu oprav si udělám sám. Navíc karosérie v pozinku, takže přežije i "Káčka" z roku 2000. Nevýhodou francouzů jsou drahé díly a zbytečně složité provedení - pravidlem je, že kvůli poslednímu šroubu sundáte další tři věci.
106
(MNa, 19. 4. 2011 9:02)