Renault Espace 1996 - nový model
Nabídku Renaultu pro modelový rok 1997 obohatilo výrazně inovované provedení populárního velkoprostorového vozu Espace.
V kategorii velkoprostorových osobních automobilů se Renault může směle považovat za průkopníka. Jeho model Espace, jenž spatřil světlo světa již v roce 1984, byl první vůz této kategorie v Evropě. Šlo o neobyčejně zdařilý výsledek spolupráce s francouzskou firmou Matra, známou především v oblasti raketové a komunikační techniky. Espace, jenž další generační obměnu absolvoval v letech 1988 a 1991, posloužil za vzor většině dnešních velkoprostorových vozů, které se objevily zejména v posledních třech letech. V této souvislosti se zdálo, že Renault zbytečně váhá s jeho inovací. Letošní pařížský autosalon však učinil v tomto ohledu jasno. Právě tam se totiž představil Espace další generace, jenž na rozdíl od svých konkurentů přináší do konstrukce a výbavy velkoprostorových automobilů řadu novinek.
Pokud jde o design, nový Espace definitivně ztratil krabicové rysy svého předchůdce a v porovnání s ním působí uhlazeněji, kompaktněji a opticky subtilněji. V oblých linkách pětidveřové karoserie lze vypozorovat také stylistické prvky menšího jednoprostorového sourozence Mégane Scénic. Za pozornost stojí aplikace kompozitních panelů ve dveřích, které se po nárazu při rychlosti do 25 km/h vrátí do původní polohy. Další novinky se ukrývají v interiéru Espace. Předně je to skutečně univerzální uspořádání kabiny umožňující nejrůznější kombinace až sedmi sedadel, která lze podle potřeby posunovat, sklápět i otáčet. Základní objem zavazadlového prostoru 275 litrů tak lze při obsazení vozu dvěma osobami zvětšit až na 2850 litrů. posádka má k dispozici také neobvykle mnoho místa pro uložení nejrůznějších předmětů včetně láhví s nápoji. Zásluhu na tom má zejména objemná uzamykatelná skříňka, umístěná netradičně uprostřed palubní desky. Mezi další pozoruhodnosti nového Espace patří například audiosouprava s dálkovým ovladačem či klimatizace s regulačními prvky u řidiče i spolujezdce. Automobil se na francouzském trhu nabízí se čtyřmi stupni výbavy: základní, RTE, RXE a RXT.
K pohonu Espace třetí generace slouží paleta dvou zážehových motorů, čtyřválce 2,0 l/84 kW a vidlicového šestiválce 3,0 l/123 kW, a turbodieselu 2,2 l/83 kW. Všechny tyto motory prokázaly své kvality v jiných modelech Renaultu, především Laguně. Pokud jde o převodovky, u vozů s motory 2.0 a 2.2dT může být pětistupňové mechanické ústrojí nahrazeno na přání čtyřstupňovým samočinným. Vidlicový šestiválec je ovšem opatřen pouze automatem.
Jak jsme si mohli ověřit za volantem při krátké zkoušce v okolí Paříže, nový Espace se vyznačuje příjemnými jízdními vlastnostmi a snadným ovládáním. Ocenili jsme kromě jiného také dobrý výhled řidiče do prostoru vlevo před přídí. Espace má totiž na rozdíl od konkurenčních vozů úzký přední sloupek. Espace třetí generace se již prodává na domácím i dalších významných západoevropských trzích, k nám by měl dorazit koncem ledna příštího roku.
Cena v době testu nebyla známa.