Renault Espace 2.0 RXE 1997 - TEST
Třetí generaci velkoprostorového vozu Espace od Firmy Renault lze označit za auto příštího tisíciletí.
Espace, průkopník kategorie MPV, debutoval v roce 1984. Čeští zákazníci si mohou tento velkoprostorový vůz zakoupit v pěti verzích. K jeho pohonu slouží tři druhy motorů: zážehový čtyřválec 2,0l/83,5 kW, vidlicový šestiválec 3,0l/123 kW nebo turbodiesel 2,2l/83 kW. Zatímco první dva motory se montují do vozů se základní výbavou RT nebo luxusnější RXE, nejvýkonnější agregát si lze objednat výhradně do vrcholného modelu s označením V6. Obvyklému redakčnímu testu jsme podrobili Espace 2.0 RXE, který představuje v české nabídce Renaultu jakýsi střed.
Nynější Espace, určený pro přepravu sedmi dospělých osob, je oproti předchozímu modelovému provedení z roku 1991 o 20 mm delší a 82 mm širší. Navíc působí opticky kompaktnějším dojmem. Při čelním pohledu na jednoprostorovou karoserii nás kromě úzkých do boků protažených světlometů zaujaly originální kryty elektricky ovládaných a vyhřívaných vnějších zpětných zrcátek umožňujících vstup vzduchu do interiéru. Již po prvním usednutí za čtyřramenný volant, mimochodem skvěle padnoucí do ruky, jsme získali neobyčejně příznivý dojem z interiéru vozu a rázem se ocitli v jiném světě. Překvapila nás nejen variabilita vnitřního prostoru s klasickým uspořádáním sedadel ve třech řadách za sebou, ale zejména jeho zpracování.
Panel přístrojové desky se nachází netradičně uprostřed a namísto obvyklých analogových ukazatelů je osazen, podobně jako v malém twingu, nepříliš praktickými digitálními číselníky. Pod ním je umístěno několik více či méně prostorných schránek. Objem prostřední lze vyjmutím vložené přepážky zvětšit na 33 litrů, což umožňuje uložit do vzniklého prostoru například příruční tašku nebo dokonce diplomatický kufřík. Zajímavostí jsou ovládací prvky klimatizace ve výplni dveří řidiče a spolujezdce. Rozsáhlá standardní výbava RXE obsahuje například ABS, airbag pro řidiče a spolujezdce, centrální zamykání a imobilizér. Pobyt ve vozy zpříjemňuje výkonná audiosouprava se šesti reproduktory a s ovládáním vpravo od volantu, případně dálkově pomocí infračervených paprsků. Dodejme, že tuner je skryt před zraky nenechavců pod sedadlem spolujezdce. Espace měl navíc dvě manuálně ovládaná střešní okna a výklopné sklo zadních dveří. Zavazadlový prostor vozu o základním objemu 275 l lze vyjmutím posledních dvou řad sedadel zvětšit až na úctyhodných 2850 l.
Espace 2.0 RXE poháněl zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1998 ccm disponující výkonem 83,5 kW. Dobře odhlučněná, pružná a hospodárná jednotka udělovala vozu s celkovou hmotností 2250 kg uspokojivou dynamiku a vhodně odstupňovaná přímo řazená pětistupňová převodovka nás nenutila k častější manipulaci s řadicí pákou. Zákazník má však možnost volit i převodovku automatickou, ovšem ne v základním provedení.
Ocenili jsme příjemné jízdní vlastnosti a neutrální chování v zatáčkách, jakož i účinné a dostatečně dimenzované brzdy doplněné o ABS. Rovněž průměrná spotřeba vozu Espace 2.0 RXE, která při testu jen lehce přesáhla hranici osmi litrů bezolovnatého benzinu na 100 km, se nám jevila příznivá. Za drobný nedostatek jsme považovali hlavovou opěrku prostředního sedadla, která nám zhoršovala výhled dozadu.
Cena v době testu činila 1 037 600 ,- Kč