Saab 9-5 1997 - nový model
S automobily švédské značky Saab je odjakživa spojena pokroková konstrukce. Vzpomeňme například koncepci s motorem uloženým vředu napříč nad poháněnou nápravou z roku 1949, palivovou nádrž montovanou u těchto vozů pod zadní sedadla již od roku 1955 nebo představení motoru přeplňovaného výfukovým turbodmychadlem v roce 1976 (typ 99 Turbo). Ani nejnovější saab s netradičním označení 9-5 nezůstává renové značky nic dlužen.
Vlajkovou lodí značky Saab byl od oku 1984 hatchback vyšší střední třídy pojmenovaný 9000. Po čtyřech letech jej doplnil sedan s označením CD. Devititisícovka přošla během své třináctileté kariéry mnoha modelovými provedeními a získala díky své vysoké technické úrovni a špičkovým bezpečnostním standardům řadu ocenění, například Nejbezpečnější vůz na švédských silnicích v sezonách 1989/90, 1991/92 a 1993/94, cenu Nejbezpečnější vůz od britské Asociace zákazníků nebo Cenu za technickou inovaci od Klubu motoristických nominářů Dánska v roce 1993. Švédští konstruktéři se však nenechali omámit vavříny, a proto na jaře roku 1993 započali s vývojem nástupce řady 9000. Přestože premiéra vrcholného saabu byla ohlášena již na letošní ženevský autosalon, představení reprezentativního automobilu se o čtvrt roku protáhlo. To však nic nemění na tom, že uvedení nového saabu je velká událost. A jak jsme se sami během návštěvy domovského Tröllhattanu přesvědčili, nejen pro samotné zaměstnance firmy, ale takřka pro celé Švédsko.
Tröllhattan leží slabou hodinku jízdy autem z göteborského letiště směrem na sever, říkali nám zástupci Saabu, kteří nás přišli uvítat. To jsme ještě netušili, jak relativní je na švédských silnicích pojem vzdálenosti a času. Čech by obdobnou trasu zvládl totiž třeba i za půl hodiny. Naopak Švédové mají v sobě hluboce zakořeněný pocit zodpovědnosti a ohleduplnosti, a tak když je v obci povolena největší rychlost 50 km/h, jedou raději čtyřicet. Navíc když je za městem zbrzdí do kopce mohutně supící tahač s návěsem, v klidu se za něj zařadí a jedou šedesátkou. A to až do té doby, než jim kamion podle tamních předpisů uhne vpravo nebo když vidí, že přinejmenším kilometr daleko se v protisměru neblíží jiný automobil. Teprve tehdy začnou pomalu předjíždět. Žádné podřazování, průdké zrychlení, náhlé brzdění. Jak zrovna v této zemi mohly vzniknout tak výkonné motory přeplňované turbodmychadlem...
Cesta kolem bezpočtu malých i větších jezer a typických roztroušených červených domků se krásně vlnila a my jsme tušili, že při zítřejších zkušebních jízdách s novým saabem zažijeme na těchto kvalitních a zatáčkovitých silnicích nevšední zážitek. Po příjezdu do Tröllhattanu ovšem zanechalo stejně hluboký dojem také setkání s legendou neodmyslitelně spojenou se značkou Saab, s Erikem Carlssonem. Ten se svým dvoudobým Saabem 92 mimo jiné vyhrál v letech 1962 a 1963 Rallye Monte Carlo a v roce 1967 rovněž naši Rallye Vltava. Energií stále překypující závodník na odpočinku, nyní žijící v Anglii, rád vzpomíná na Československo. Určitě právě proto české skupnice novinářů věnoval nejvíce času. Všem bez rozdílu však nabídli dokonalé seznámení s novým saabem vedoucí pracovníci firmy během slavnostního představení.
První, co zaujme na současné vlajkové lodi značky Saab, je její označení "Devět na pátou". Číselnou indikaci typu volí stále ještě hodně značek, horní index však nemá jediný vůz světové produkce. Ve švédštině se prý tento matematický oříšek čte jako devět pět, a proto se psaný název vozu objevuje rovněž v podobě 9-5. Ať budeme nový přírůstek nazývat jakkkoliv, jedno je jisté: díky množství technických inovací, úrovni aktivní i pasivní bezpečnosti, konstrukci pohonných jednotek, jízdním vlastnostem a komfortu bude Saab 9-5 jistě více než pouhým pokračovatelem padesátileté tradice výroby automobilů této značky.
Hlavní prvky, které charakterizují model 9-5, jsou nové zážehové motory vzcholící vidlicovým šestiválcem přeplňovaným asimetrickým turbodmychadlem Garrett GT17 s nízkým plnícím tlakem 0,25 baru, systémem aktivního zadržení hlavy SAHR (Saab Active Head Restraint) a odvětrávaná přední sedadla. Všechny uvedené konstrukční finesy jsou u osobního sériově vyráběného automobilu použity vůbec poprvé. Jelikož Saab 9-5 technickými zajímavostmi jen překypuje, zmíníme se nyní o některých z nich jen ve stručnosti a v budoucnu se k nim vrátíme. Za zmínku určitě stojí bezpečnostní mechynický systém SAHR. Ten chrání před zraněním hlavy a krční páteře při podélném nárazu tím, že se po nárazu těla do opěradla sedadla vysune nahoru a dopředu opěrka hlavy, aby zmírnila její zrychlení a s ním narůstající riziko úrazu při kontaktu s opěrkou. Samozřejmostí jsou standardní prvky bezpečnosti, jako ABS, dva přední a dva boční airbagy a účinná ochrana proti bočnímu i čelnímu přesazenému nárazu. Zajímavostí je například šest ostřikovačů předního skla nebo zdvojené sluneční clony. U nich leze jednu část umístit z boku a druhou klasicky vpřed, což přijde vhod na zatáčkovité silnici, kde již není třeba jedinou clonu stále otáčet proti slunečním paprskům. Vzhledem k tomu, že na silničkách, po kterých jsme 9-5 proháněli, snad nebyl jediný rovný úsek, přišel právě tento vtipný detail vhod.
Jako první nám dělal společnost stříbrný dvoulitr s přímo řazenou převodovkou. Ačkoliv se jedná o výchozí pohonnou jednotku, lze ji přimět k velmi dynamické jízdě. Přítomnost tudbodmychadla je prakticky neznatelná, o nějakém turboefektu nemůže být ani řeč. Komfortně naladěný podvozek se sportovní jízdě vůbec nebrání, ba právě naopak. Rozvor činí 2703 mm, což však není vzhledem k celkové délce 4805 mm mnoho. O to více překvapilo klidné chování a přesné vedení vozu. Zvláště zadní víceprvková náprava odváděla skvělou práci. Přesednutí do třílitru se samočinnou převodovkou znamenalo výkonový skok o 37 kW a na dynamice to bylo výrazně znát. Subjektivně se nám však zdálo být méně jisté chování v zatáčkách, patrně vlivem těžšího šestiválce. A tak se naším favoritem stal model se čtyřválcem o objemu 2,3 l s přímo řazenou převodovkou. S ním se 9-5 na švédských cestách jenom vznášela, předjíždění se stalo dílem okamžiku a průjezd zatáčkou na hranici smyku přímo pohlazením na duši, což ovšem hůře nesli domorodí řidiči. Tímto se omlouváme, ale uvnitř saabu opravdu není poznat, že ručka rychoměru atakuje hranici 140 km/h...
Cena v době testu neznámá