Saab 9-5 SE 2.3 Turbo Ecopower 1997 - TEST
Zbrusu nový sedan Saab 9-5 potvrdil, že osobní vozy této severské značky budou i nadále patřit ke špičce.
Vlajkovou lodí značky Saab je od letošního roku sedan s unikátním označení "devět na pátou", které se z víceméně praktických důvodů píše 9-5. Nový saab oficiálně obohatil náš trh ještě před svou světovou premiérou na zářijovém frankfurtském autosalonu. Čeští zákazníci mají možnost vybrat si ze čtyř verzí poháněných přeplňovanými zážehovými čtyřválci 2.0t či 2.3t a opatřených standardní nebo bohatší výbavou SE. Obvyklému redakčnímu testu se podrobila verze Saab 9-5 SE 2.3 Turbo Ecopower.
Saab patří mezi výrobce, kteří v designu svých automobilů vyznávají tradicionalismus. Proto si devětpětka zachovává charakteristické rysy svých starších sourozenců, jako je kupříkladu chromovaná maska chladiče s typickým uspořádáním mřížek. V porovnání se Saabem 9000 má vůz zaoblenější karoserii a získal i výraznější majestátnost. Tu u testovaného vozu umocňovala metalíza a litá kola. Také v interiéru Saabu 9-5 se stupněm výbavy SE je patrné, že jde o velmi ušlechtilý a komfortní automobil. Kromě dnes běžných prvků, jako jsou tónovaná skla či elektrické ovládání bočních oken, obsahuje devětpětka SE standardně hlavní a boční airbagy, samočinnou klimatizaci, vyspělou audiosoupravu Harman kardon s CD přehrávačem, devíti reproduktory a ovládáním na volantu. Luxus podrtuje obložení přístrojové desky ořechovým dřevem či kožené čalounění Classic. V dlouhém seznamu bezpříplatkové výbavy je kromě jiného i elektrické seřizování sedadla řidiče s možností uložení zvolené polohy do paměti, palubní počítač či po zařazení zpátečky dolů sklopné pravé vnější zrcátko, které jistě usnadní zaparkování.
Saab také snížil riziko odcizení vozu nejen zamykáním s funkcí Deadlock, alarmem a imobilizérem, ale též zvláštním umístěním spínací skříňky do středového tunelu. Předností je i dostatečně velký a snadno přístupný zavazadlový prostor o základním objemu 500 litrů.
Testované devětpětce jsme nemohli prakticky nic vytknout ani při jízdě. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.3t Ecopower o výkonu 125 kW se vyznačuje navýsost tichým kultivovaným během, ale ochotně projeví také svého sportovního ducha, čemuž přispívá zejména největší točivý moment 280 N.m již při 1800/min. Příjemně nás přitom překvapila průměrná spotřeba pouhých 9,8 litru benzina na 100 km, i když tento parametr není v dané třídě automobilů rozhodující. Saaby včetně nového typu 9-5 patří mezi nejbezpečnější vozy na světě také díky vynikajícím jízdním vlastnostem. Jak jsme si ověřili, pečlivě vyladěný podvozek snese skutečně agresivní ježeění a svým optimálním pérováním zajistí posádce dostatečný jízdní komfort i na nevalných českých silnicích. Řízení s účinným posilovačem je příjemné, pochvala patří též brzdám podporovaným ABS. Saab 9-5 SE 2.3 Turbo Ecopower se na českém trhu prodává za 1 595 000,- Kč včetně DPH, což je vzhledem k jeho kvalitám a výlučnosti značky rozumná cena.
Cena v době testu činila 1 595 000,- Kč