Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Saab 9000 CSE 2.3T 1996 - TEST

14. 2. 2011

     Střízlivý až nenápadný střih karoserie, ale pozoruhodné jízdní výkony i vlastnosti a navýsost slušný komfort. Tak lze stručně charakterizovat Saab 9000 CSE 2.3T.

Saab 9000

     V těchto dnech uplynulo padesát let od okamžiku, kdy v závodě letecké firmy Saab v Trollhätanu spatřil světlo světa první z řady funkčních prototypů modelu 92. Byl to lidový vůz, ale dnes se tato švédská značka spojuje s automobily nejvyšší třídy, kterým jsou vlastní vynikající kvalita zpracování, výborné jízdní vlastnosti a vysoká úroveň bezpečnosti. Platí to také pro model 9000 CSE se zážehovým čtyřválcem 2.3 Turbo, jenž jsme podrobili redakčnímu testu.

 

     Švédské osobní vozy všeobecně mají jeden zvláštní rys: nepodléhají svým designem módě. Snad nejmarkantněji je tato skutečnost patrná u vozů značky Volvo, ale platí to také pro Saab. Důkazem je styling devítitisícovky, jenž se již řadu let v zásadě nezměnil.  Na druhé straně však automobilka Saab neměla důvod výrazněji upravovat karoserii tohoto vozu. Ta se totiž stále vyznačuje promyšlenou nadčasovostí s vynikající aerodynamikou, takže v žádném případě nepůsobí zastarale. Navíc si stále udržuje půvab a výlučnost, umocněné sportovním laděním vozu. To ostatně naznačují například ladné linky protáhlé přídě s decentní maskou chladiče, ale i záď s nevelkým spoilerem, byť ten spíše chrání splývající zadní okno před znečištěním. Dynamiku Saabu 9000 CSE dále podtrhují také lité třípaprskové disky kol. Pro úplnost - zimní pneumatiky Saab obouvá na plechové disky.

 

1995 Saab 9000 CSE    

      Saab 9000 CSE se směle řadí mezi vozy nejvyšší kategorie, což prozrazují nejen jeho vnější rozměry, ale i nesmírně kultivovaný interiér. Čalounění v tmavé  kůži příjemně ladí s metalickým lakem karoserie i například s dřevěným obložením přístrojové desky, což dohromady vytváří silný pocit útulnosti jinak velmi prostorné kabiny.  To, že devítitisícovka patří mezi velké vozy, si uvědomí zvláště osoby cestující na pohodlných zadních sedadlech, kde mají skutečně dostatek místa. Ale ani řidič a spolujezdec si nemohou v tomto ohledu naříkat. Jejich sedadla s dobrým bočním vedením navíc brání svou konstrukcí podklouznutí pod upínacími pásy s pyrotechnickými předpínači v případě čelního střetu. Během zimních měsíců přijde vhod také standardně dodávané vyhřívání předních sedadel. Řidičovo lze včetně výšky sedáku seřídit elektricky a uložit do paměti až tři individuální nastavení.

1993 Saab 9000 CS

 

     Přístrojová deska, obsahující na pravé straně airbag pro spolujezdce, bohužel na úkor odkládací skříňky, je velmi přehledně uspořádaná.Týká se to i středové konzoly mírně natočené k řidiči. Tam lze najít nejen ovladače audiosoupravy s přehrávači kazet i kompaktních disků a samočinné klimatizace, ale i tlačítka a displej LCD, umístěný pod rychloměrěm a otáčkoměrem s kruhovými číselníky. Vzhledem k použití turbodmychadla zahrnuje přístrojová deska také ukazatel plnícího tlaku. Vše je dobře čitelné a pečlivě vypracováno do nejmenších detailů. Zavazadlový prostor hatchbacku Saab 9000 CSE má využitelný objem 487 litrů. Díky nahoru výklopnému víku se zadním oknem je mimořádně dobře přístupný a pro přepravu rozměrnějších předmětů jej lze sklopením asymetricky dělených opěradel zvětšti až na 1397 litrů.

1996 Saab 9000 Aero

 

     Saab 9000 CSE s motorem 2,3 Turbo je svižný vůz, o čemž se lze přesvědčit hned po několika kilometrech. Značnou zásluhu na tom bezesporu má vyspělý zážehový čtyřválec se čtyřventilovou technikou a přeplňováním turbodmychadlem Poměrně velkému a těžkému vozu poskytuje více než dostatečný výkon, ale dvě stovky koní (147 kW) nejsou všechno. Řidič totiž na tomto motoru ocení zejména neobyčejnou pružnost, což ostatně vyjadřuje plochá křivka točivého momentu s maximem v rozmezí 1800 až 4000 otáček za minutu. Pokud se otáčky motoru drží v uvedeném pásmu, devítitisícovka se odmění okamžitou reakcí na sešlápnutí plynového pedálu a následnou téměř raketovou akcelerací. Tato vlastnost přijde jistě vhod zejména při předjíždění a kromě jiného přispívá k pocitu jízdní bezpečnosti. Řazení pětistupňové mechanické převodovky je sice přesné, avšak při agresivnější změně převodových stupňů bylo možné zaznamenat jakési kopání. Saab 9000CSE 2.3T dokáže vyvinout až 235 kmh, takže nezklame ani milovníky velkých rychlostí. Sportovní styl jízdy umožňujě také pečlivě vyladěný podvozek a vůz drží dobře stopu díky přesnému řízení s posilovačem. S výškově stavitelným volantem, potaženým kůží, se příjemně manipuluje. Jízdním výkonům odpovídjí i dostatečně účinné brzdy.

 

 

     Saab 9000 CSE 2.3T je přes svůj poměrně nenápadný vzhled určitě vyspělým automobilem, nabízejícím komfort cestování i sportovní svezení. V porovnání s jeho kvalitami není cena 1 399 000 Kč včetně DPH přemrštěná. Zákazník navíc získá výlučný vůz, který počtem exemplářů níkdy nebude tvořit všední součást českých i evropských silnic.

 

Cena v době testu činila 1 399 000,- Kč

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

Mail list


Archiv

Kalendář
<< červen / 2017 >>

Statistiky

Online: 2
Celkem: 417093
Měsíc: 1387
Den: 51