Saab 92
Značka Saab v roce 1997 slaví dvě kulatá jubilea: šedesát let od svého založení a půlstoletí od vstupu mezi výrobce automobilů. Ten jí umožnil vůz s typovým číslem 92.
Zrod firmy Saab, dnes prestižního výrobce výkonných bojových i civilních letadel a komfortních automobilů, způsobila do značné míry prozíravost švédské vlády. Ta se totiž v druhé polovině třicátých let začala obávat v souvislosti s mezinárodním vývojem na starém kontinentu o nezávislost země, a to vzdor její letité neutralitě. Jedním z vládních opatření k posílení švédské obranyschopnosti bylo vybudování domácího leteckého průmyslu, jenž by byl schopen vyvinout a sériově vyrábět bojová letadla vlastní konstrukce. A právě za tím účelem vznikla ve městě Trollhattan společnost Saab (Svenska Aeroplan Aktienbolag). Nebyla ve státním vlastnictví, jak by se dalo čekat, nýbrž za ní kapitálově stála známá průmyslová skupina Bofors.
Nový letecký výrobce se zpočátku nevyhnul licenční výrobě kupříkladu bombardérů B 3 či B 5 od firem Junkers, resp. Northrop. Až během 2. světové války dokázal dodat švédskému letectvu čistě domácí stroje, přičemž vývoj vyvrcholil úspěšným vrtulovým stíhacím letounej J 21 vyráběným po roce 1945 také ve verzi s proudovým motorem. Tím sice Saab učinil velký krok vpřed, avšak na druhé straně musel naléhavě řešit otázku své budoucnosti. Vojenské zakázky byly v té době výrazně seškrtány a nikdo nemohl předpokládat, že si později švédský letecký výrobce získá světový věhlas sérií vyspělých nadzvukových strojů Draken, Viggen a JAS-39 Gripen.
Vraťme se však do období těsně po skončení 2. světové války. Tehdy stálo vedení Saabu před vskutku nelehkým úkolem: najít pro společnost další perspektivní výrobní obor. Volba padla na osobní vozy, což rozhodně nebylo nelogické. Předně ve Švédsku tehdy působila víceméně jen jedna automobilka, a to Volvo. Za druhé bylo možné v konstrukci vozů zužitkovat cenné zkušenosti z letecké výroby. Nebyl přitom žádný důvod otálet, a tak již v roce 1945 vznikly v Trollhatanu první stylistické návrhy saabu, pro nějž bylo vybráno typové označení 92. První z prototypů pro jízdní zkoušky, Saab 92001 s motorem provizorně z vozu DKW se vedení Saabu představil 15. dubna 1946 a během první poloviny následujícího roku pak spatřily světlo světa další tři exempláře, které celkem při testech najezdili 320 000 km.
Typem 92 vstoupila firma Saab mezi výrobce malých automobilů, které tehdy nesly přívlastek lidové. Poválečný trh totiž nebyl naladěn na notu luxusního vozidel. První saab měl čtyři sedadla a dvoudveřovou leteckou karoserii od designéra Gunnara Ljungtröma a výtvarníka Sixtena Sasona. Vyznačovala se mimořádnou aerodynamickou čistotou, při zkouškách ve větrném tunelu byl naměřen součinitel odporu vzduchu cx = 0,32, což je i dnes velmi příznivá hodnota. Za pozornost stála též na tehdejší dobu revoluční koncepce se samonostnou karoserií a nezávislým zavěšením všech kol, jakož i přední náprava poháněná dvoudobým zážehovým dvouválcem uloženým vpředu napříč. Tento motor 0,8 l/18,6 kW (25 k) saab vyvinul vlastními silami. Přes svou pokrokovou a promyšlenou konstrukci však dvaadevadesátka trpěla také dětskými nemocemi, i když jich nebylo mnoho. Uživatelé si nejvíce stěžovali na nevalný přístup do zavazadlového prostoru a na špatný výhled dozadu.
Novinářům se Saab 92 poprvé představil 10. června 1947, a výrobce se tak oficiálně zařadil mezi automobilky, neboť do té doby totiž držel vývoj osobního vozu v naprosté tajnosti. Předtím ovšem byla uzavřena dohoda s prvním distributorem, společností Philipsons Automobil AB, která objednala 8000 exemplářů, aniž by spatřila první sériový vůz! Ten totiž sjel z montážní linky v trollhattanském závodě až začátkem léta 1949, a to ještě jen v rámci dvacetikusové dávky. Skutečná produkce byla spuštěna až v prosinci a do konce roku 1950 vzniklo celkem 1246 vozů. Všechny měly karoserii opatřenou jednotně zeleným lakem. Saab také připravil pro náročnější zákazníky model 92 DeLuxe a atraktivnější karoserií a bohatší výbavou.
V prosinci 1952, kdy byl smontován 5300. automobil, přistoupil výrobce k prvním stylistickým a konstrukčním úpravám. Mezi nejvýznamnější z nich patřilo zvětšení zadního okna a zlepšení přístupu k zavazadlům. Také se rozšířila paleta barev karoserie. O rok později přišel na trh vůz s motorem, jehož výkon se především díky novému karburátoru zvýšil na 21 kW (28 k). To už si Saab získal na domácím trhu velkou popularitu, o čemž ostatně svědčí 10000 kusů vyrobených do března 1954. Produkce dvaadevadesátky skončila během roku 1956, kdy přišel na scénu její nástupce s typovým číslem 93. Celkem opustilo továrnu v Trollhattanu 20 128 vozů, z nichž přibližně 14 800 bylo v provedení Saab 92B.