SsangYong Korado 602 EL 1997 - TEST
Ty tam jsou doby, kdy korando bylo jen licenční variací na téma klasický džíp. Nyní se tento off-road vyznačuje svébytným stylingem a moderní konstrukcí.
Firma SsangYong zdařile inovovala svou nabídku víceúčelových terénních automobilů. V poslední době připravila atraktivní off-road Musso, jenž se dokázal velmi rychle prosadit i na našem trhu. Od letošního brněnského Autosalonu mají čeští zájemci o neotřelý terénní vůz k dispozici též menší třídveřový typ. Korando pro pět osob. Jeho nynější modelové provedení těží podobně jako musso ze spolupráce jihokorejské automobilky s firmou Meredes-Benz a nemá již nic společného se svým předchůdcem Jeep CJ-5. Korando se u nás prodává v celkem čtyřech provedeních lišících se od sebe použitými motory, zážehovým čtyřválcem 2,3i o výkonu 103 kW a o 30 kW slabším dieselem 2,9D. Déle si zákazník může vybrat ze dvou úrovní standardní výbavy nesoucí kupodivu shodné označení EL. Našemu testu se podrobil model Korando 602 s rozsáhlejší výbavou a vznětovým moterem 2,9D.
Korandu nelze upřít výlučný design, který jej řadí mezi automobily na našich silnicích nepřéhlednutelné. Přispívá k tomu zejména originálně řešená protáhlá příď, které dominuje maska chladiče s kruhovými hlavními světlomety. Obojí je zakomponované do jednoho celku, čímž ssangyong připomíná klasický džíp. Přídi testovaného vozu samozřejmě nechyběl ochranný rám z ocelových trubek, jenž mu dodával punc off-roadu. Škoda jen, že jeho horní upevnění k nárazníku pomocí šroubů působilo poněkud lacině. Vzhledem k poměrně značné výšce podlahy nad zemí mají boky vozu nástupní plošinku, která usnadňuje nástup a výstup posádky. Příznivý dojem vyvolává také zadní partie koranda se sdruženými svítilnami umístěnými do protažených blatníků a s doleva se otvírajícími dveřmi. Přestože nesou náhradní kolo, manipulace s nimi je snadná a fyzicky nenáročná. navíc má uživatel díky jejich poměrně velkým rozměrům výborný přístup do zavazadlového prostoru o základním objěmu 340 litrů. Majestátní vzhled testovaného koranda s bohatší výbavou EL zušlěchťovala standardně montovaná litá kola s pneumatikami 235/75 R 15.
Také interiér nepostrádá zajímavé stylistické prvky, mezi které patří především středová konzola protažená do jakési věže a rozdělující palubní desku na dvě části. Obsahuje ovládání systému klimatizace a audiosoupravy, přičemž prvně uvedené zařízení patří do standardní výbavy. Konzola je navíc kompletně obložena leštěným dřevem, což podporuje dojem luxusu i útulnosti. Řidič má k dispozici dobře čitelné přístroje a výškově seřiditelný volant s poměrně úzkým věncem, jenž lze pevně sevřít v rukou při jízdě terénem. Korando dále běžně obsahuje elektrické ovládání předních bočních oken a nastavení rozměrných vnějších zrcátek, digitální hodiny a airbag pro řidiče. Vak pro spolujezdce se ovšem do vozu nemontuje ani za příplatek. Palubní deska poskytuje navýsot úložných prostorů. Anatomicky tvarovaná přední sedadla jsou pohodlná a vyznačují se dobrým bočním vedením, což jsme ocenili při jízdě mimo silnice. Cestující vzadu si také nemohou stěžovat na nedostatek pohodlí. Za pozoruhodný prvek lze považovat sklopné loketní opěrky po bocích kabiny.
Pod protáhlou kapotou testovaného koranda se ukrýval vznětový pětiválec 2,9D, jenž automobilka Ssangyong vyrábí v rámci licence od fimry Mercedes-Benz. Motor poskytuje výkon 73 kW, což není s ohledem na pohotovostní a celkovou hmotnost jihokorejského vozu 1785, resp. 2515 kg příliš mnoho. Proto činí největší rychlost koranda 602 EL jen 140 km/h a ani zrychlení z klidu na 100 km/h za téměř dvacet sekund nikoho příliš neoslní. Pro ježdění mimo silnice je ale důležitější, že pětiválec poskytuje poměrně vysoký točivý moment 191 N.m již při 2400 otáčkách za minutu. Slabinou koranda je podobně jako v případě jeho většího sourozence Musso nepřesné řazení pětistupňové převodovky, což příznivý dojem z vozu poněkud devalvuje. Naopak přepínání pohonu zadních či všech kol s redukcí nebo bez ní je díky otočnému ovladači na přístrojové desce snadné. Podvozek koranda se vyznačuje komfortním pérováním, které se ke spokojenosti posádky vypořádá s nerovnostmi na silnici i v terénu. Jejich přejezd jsme ovšem u testovaného vozu pocítili prostřednictvím citelných rázů o´do řízení. SsangYoung nemí vzdor svému poměrně krátkému rozvoru 2480 mm tendenci příliš odskakovat, jeho ovládání je vlivem dostatečně účinného posilovače bezproblémové. Výhrady jsme neměli ani k brzdám s kotouči na všech čtyřech kolech, podporovaným protiblokovacím ABS a dokonce i protiprokluzovým systémem ABD. Při testu jsme dosáhli spotřeby něco málo přes 10 l nafty na 100 km, což koresponduje s továrním údajem.
Cena vozu v době testu činila 829 900,- Kč