SsangYong Musso E23 1997 - TEST
Nabídku civilizovaných off-roadů na našem trhu zpestřil jihokorejský typ Musso, což v překladu znamená nosorožec.
Značka SsangYong přišla na český trh na sklonku roku 1996 jako jeden z posledních výrobců automobilů. Její typ Musso, při jehož vývoji jihokorejský výrobce kooperoval s firmou Mercedes-Benz, rozšířil paletu terénních automobilů, avšak nemá daleko k víceúčelovým vozům kategorie SUV. SsangYong se na našem trhu prodává na výběr se třemi motory: vznětovým pětiválcem 2,9 l/73 kW a zážehovým čtyřválcem 2,3 l/103 kW či šestiválcem 3,2 l/162 kW doplněným o pětistupňovou mechanickou nebo čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. K testu jsme si vybrali Musso E23 s motorem 2,3 a komfortnější výbavou.
Off-roadu značky SsangYong nelze upřít působivost, neboť jihokorejské automobilky již umí své výrobky pěkně zabalit. Platí to především pro příď vozu, které dominuje znak v podobě kácející se osmičky v kruhu. Zajímavě jsou řešeny také hlavní světlomety s ukazateli směru, protaženými až do boků karoserie. K majestátnímu vzhledu mussa dále přispívají výrazně tvarované blatníky. Příslušnost k off-roadům zdůrazňuje mohutný rím z chromovaných trubek, poskytující ochranu masce chladiče, a nástupní plošinky pod bočními dveřmi. Strmá záď vozu ovšem působí poněkud fádně a na tom nic nezmění spoiler v úrovní střechy, ani pod nárazníkem decentně ukrytý chromový trubkový rám. Testovaný vůz měl ve standardní výbavě litá kola s mohutnými pneumatikymi 235*78 R 15 105, což samozřejmě zvyšovalo jeho atraktivní vzhled.
To, že musso není žádný drobeček, dokazují rozměry kabiny. Jako u drtivé většiny off-roadů, i tam pětičlenná posádka sedí vyvýšeně. To ocení zejména řidič, který tak získal dobrý přehled o situaci kolem automobilu. Také výhled za vůz je dobrý, protože tam nepřekáží náhradní kolo. Kabina je útulná a výrobce kladl důraz na její luxusní vzezření, o čemž svědčí kupříkladu obložení přístrojové desky, středové konzoly a částečně i výplní dveří ušlechtilým leštěným dřevem. Ve standardní výbavě je také elektrické ovládání všech oken v bočních dveřích i seřízení vnějších zpětných zrcátek. Vůz má dále aibag pro řidiče, klimatizaci a centrální zamykání s dálkovým ovládáním a alarmem. Audiosoupravu si však zákazník musí pořídit za příplatek. Palubní deska působí přehledně, snad jen ovladač stírače zadního okna je umístěn nepříliš prakticky. Čtyřpaprskový volant s koženým potahem padne dobře do ruky. Látkou čalouněná sedadla, u řidiče s výškovým nastavením, jsou sice poměrně pohodlná, avšak vzhledem k velikosti vozu se nám jejich sedáky zdáli krátké. Cestující vzadu jsou na tom lépe, ale vlivem symetrického dělení sedadel, které měl testovaný vůz, nebude zřejmě osoba sedící uprostřed příliš spokojená. Všichni členové posádky ovšem mají dostatek prostoru pro nohy i hlavy. Ocenění si zaslouží také obzvlášť velký zavazadlový prostor o základním objemu 780 litrů, jenž lze tradičním sklopením zadních sedadel zvětšit až na 1910 litrů. Manipulaci s nákladem usnadňuje ploché dno bez výstupků i rozměrné dveře, které se díky plynokapalinovým vzpěrám pohodlně vyklápějí nahoru. Testovaný Musso však na rozdíl od jiných off-roadů a kombi nebyl vybaven vodorovnou roletou, ukrývající zavazadla před zloději.
Přestože má Musso poměrně velkou pohotovostní a celkovou hmotnost 1835, resp. 2520 kg, zážehový čtyřválec 2.3 z produkce firmy Mercedes-Benz svým výkonem 103 kW plně dostačuje. Motoru se čtyřventilovou technikou DOHC nechybí chuť do života, k čemuž přispívá i příznivý průběh točivého momentu s rozumně položeným vrcholem 204 N.m při 3800 otáčkách za minutu. Jak jsme si ověřili, tento čtyřválec dokáže vyhovět i požadavku svižnější jízdy a samozřejmě obstojí při překonávání terénních překážek. SsangYong nás ovšem hodně zklamal nepřesným řazením své pětistupňové mechanické převodovky. Na druhé straně jsme ocenili snadné ovládání přídavné převodovky a pohonu zadních či všech kol pomocí otočného ovladače na přístrojové desce. Jízdními vlastnosmi se Musso neliší od ostatních off-roadů své třídy. Vyznačuje se poměrně komfortním pérováním a při jízdě s málo naloženým vozem jsme nezaznamenali přílišné tendence k odskakování. Přestože má tento model na všech kolech kotouče, jeho brzdy by mohly být poněkud účinnější. Naopak posilovač řízení usnadňuje řidiči manévrování s tímto poměrně velkým automobilem.
Kladem SsangYongu Musso E23 je jeho relativně příznivý cena 946 900,- Kč. S ohledem na velikost vozu je přijatelná též spotřeba paliva, při testu jsme dosáhli 13 litrů na 100 km.
Cena v době testu činila 946 900,- Kč