Suzuki Baleno 1.8 GTX 1997 - TEST
Suzuki se rozhodla vyjít vstříc příznivcům dynamičtější jízdy, a za tím účelem upravila model Baleno.
Suzuki Baleno zastupuje již třetí rok japonskou automobilu v nižší střední třídě osobních vozů. Svou konstrukcí se řadí k moderním automobilům nepostrádajícím řadu pozoruhodných technických vymožeností, jako je například poměrně kvalitní podvozek s unikátním systémem elektronické regulace tuhosti tlumičů. Proto mohla firma Suzuki pohotově a bez prakticky větších úprav odvodit ze základního modelu sportovně laděné provedení Baleno 1,8, GTX. Na českém trhu se prodává jen se čtyřdveřovou karoserií, avšak v jiných zemích si zákazník může pořídit také hatchback a kombi.
Od běžných Balen se nabroušené gétéiksko navenek prakticky neliší, nepočítáme-li jen mírně upravený přední a zadní spoiler a boční lišty v barvě karoserie, jakož i ozdobnou koncovku výfuku a litá kola. Lze však jen litovat, že pro vůz není k dispozici ještě více zušlechťovacích doplňků, které by zdůraznily jeho charakter a odstranily nenápadný vzhled. To, že Baleno 1,8 GTX představuje špičku ve své modelové řadě, dokládá ovšem přehled standardní výbavy, ve které například nechybějí oba airbagy, elektrické ovládání oken a seřízení zpětných zrcátek, centrální zamykání s imobilizérem či tónovaná izotermická skla. Za příplatek lze automobil vybavit víceméně jen předními mlhovými světlomety a klimatizací. Řidič a spolujezdec mají navíc k dispozici sportovně tvarovaná sedadla, vyznačující se dobrým bočním vedení. Jinak si GTX-ko zachovává všechny rysy interiéru jako běžné provedení Balena.
Jak napovídá označení sportovně ladědného Balena 1.8 GTX, pod jeho kapotou se ukrývá zážehový čtyřválec 1,8 l/89 kW. Je opatřen čtyřventilovou technikou DOHC, která má velkou zásluhu na jeho pružném chování: křivka točivého momentu vrcholí na 152 N.m již při 3400 otáčkách za minutu. Ověřili jsme si, že tento motor skutečně dokáže udělit vozu pozoruhodné dynamické vlastnosti, což umocňuje vyladěný podvozek. Gétéiksko se chová na silnici při zapnutém systému SSCS, zvětšujícím tuhost tlumičů, neobyčejně stabilně a z rovnovány jej nevyvedou ani ostřejší průjezdy zatáčkami. Na druhé straně se přitom posádka musí na nepříliš kvalitních českých silnicích spokojit s méně pohodlným cestováním . Pokud však nerovnosti na vozovce nejsou příliš velké, o nápravu se postará přepnutí SSCS na komfortní naladění podvozku. Baleno 1.8 GTX jinak převzalo od svých usedlejších sourozenců příjemné řízení s posilovačem. Brzdy jsou ovšem účinnější, i když by neškodilo urychlit jejich nástup. Za přednost GTX lze považovat také rozumnou spotřebu paliva, při využívání dynamických vlastností vozu je však nutné počítat s překročením továrního průměru 7,5 l bezolovantého benzinu na 100 km. S ohledem na kvality Balena 1.8 GTX je cena 535 000 Kč včetně DPH celkem přijatelná.
Cena v době testu činila 535 000,- Kč
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.