Toyota Mega Cruiser 1996 - nový model
Celý článek nově na:
Na výzvu amerického superterénního vozu Hummer odpověděla jako první Toyota, a to modelem Mega Cruiser.
Toyota představila svůj nejnovější off-road se jménem Mega Cruiser v letošním lednu a bezprostředně poté jej uvedla do prodeje po celém světě. Vůz se stálým pohonem všech kol vzhledově připomíná možná až příliš svého severoamerického protivníka Hummer od firmy AM General. Patrné je to zejména na celkových proporcích, ve kterých vyniká kontrast mezi poměrně značnou šířkou 2170 mm a naopak malou výškou 2075 mm. Také příď stylisticky nekomplikované karoserie má velmi podobný styling jako Hummer. Nicméně maska chladiče se znakem Toyota dostatečně dokazuje, že tvůrce Mega Cruiseru je tato největší japonská automobilka.
Superterénní toyota je zatím zákazníkům k dispozici pouze v jediné variantě s pětidveřovou dvouprostorovou karoserií, přičemž může být na přání vybavena sklápěcí střechou. Její neobyčejně prostorná kabina pojme celkem šest osob, přičemž jejich sedadla jsou uspořádána ve dvou řadách po dvou a čtyřech místech. V zádi vozu je navíc objemný ložný prostor o šířce 2050 mm a nosnosti až 600 kg. Lze jej samozřejmě výrazně zvětšit sklopením zadních sedadel, což výrazně rozšiřuje možnosti využití Mega Cruiseru. Úspěšně totiž vyhoví v tomto ohledu potřebám například záchranářských a geologických týmu s patřičným vybavením. Toyota navíc nabízí zákazníkům, že svůj nejnovější terénní skvost vybaví účelovým zařízením přesně podle jejich požadavků. K pohonu Mega Cruiseru se znakem náprav 4x4 slouží technicky vyspělý vznětový řadový čtyřválec Toyota 15B-FT s přímým vstřikováním. Při zdvihovém objemu 4.1 litru vyvíjí výkon 114 kW, přičemž je opatřen turbodmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu. Díky tomu se také vyznačuje pozoruhodným točivým momentem, jehož maximum 383 N.m má řidič k dispozici již při 1800 otáčkách za minutu. Pro srovnání, motor konkurenčního hummeru v základní civilní verzi z roku 1994 má téměř srovnatelný výkon 127 kW/3400 1/min a točivý moment 394 N.m/2400 1/min. Jde však o atmosféricky plněný osmiválcový diesel s více než 1,5násobným zdvihovým objemem 6.5 litru. Toyota je opatřena samočinou a redukční převodovkou, kterou lze přepnout do dvou režimů: pro jízdy běžnou a zvlášť malou rychlostí. Součástí převodového ústrojí je mezinápravový diferenciál se závěrem, přičemž přední a zadní náprava mají Torsenovy diferenciály LSD doplněné standardně závěrem. Každá osa kola je opatřena samostatným redukčním převodem, což umožnilo umístit hřídele pohonu přední i zadní nápravy dostatečně vysoko. Díky tomu má Mega Cruiser pozoruhodnou světlou výšku 420 mm.
Konstruktéři Toyoty věnovali velkou pozornost také podvozku vozu, který má nezávislé zavěšení všech kol na dvojitých příčných ramenech, vpředu doplněných stabilizátory. Za pozornost stojí aplikace systému 4WS s řiditelnou zadní nápravou, která přispívá k vynikající manévrovatelnosti Mega Cruiseru. Přestože jde o poměrně velký vůz o délce přes pět metrů, rozvoru 3395 mm a rozchodu předních kol 1795 mm, dokáže se otočit na poloměru pouhých 5,6 metru. Ovládání usnadňuje řízení s oběžnými kuličkami doplněné progresivním posilovačem. Automobil má také dostatečně účinné kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech. Pro zlepšení jízdních vlastností ve zvlášť obtížném terénu, jako jsou například písek či sníh, může být vybaven na přání systémem regulace tlaku v zadních pneumatikách.
Mega Cruiser není v nabídce terénních vozů Toyoty pouhý višnička na dortu, nýbrž pořádní višeň. Jeho prostřednictvím získala tato automobilka skok před konkurencí.
Cena v době testu nebyla známa.