Toyota RAV4 2.0i 1996 - TEST
Celý článek nově na:
Toyota RAV4 je typickým příkladem módních pseudoterénních vozidel, jejichž konstrukční řešení je kompromisem mezi Off-roadem a osobním automobilem. Toyotu jsme podrobili testu, při němž jsme urazili 45 000 km.
Snahy všech významných automobilových výrobců zaplnit sebemenší skulinku na trhu poslední dobou ústí v různá netradiční vozidla, která nabízejí více možností využití. V Toyotě RAV4 se snoubí pohodlí velkého sedanu s ovladatelností a jízdními výkony menších sportovně laděných automobilů spolu se slušnou průchodností v nepříliš náročném terénu. Jak v každé z těchto oblastí toyota obstála, zhodnotil dlouhodobý test, při němž po dobu 189 dní najezdila více než čtyři desítky tisíc kilometrů cestou necestou po celé Evropě v rozdílných klimatických podmínkách.
Nápad vytvořit model RAV4 přišel vlastně od samotných fanoušků a zejména majitelů vozidel off-road. Jen velmi malá část z nich totiž svého plechového kamzíka užívá v podmínkách, pro které je konstruován: v těžko průjezdných oblastech nebo na horách. Spíše s nimi jezdí ve městě, kde jejich silní oři dávají najevo svoji mohutnost a nadřazenost, aby skryli zápory, mezi které patří nepříliš dobré jízdní výkony a vysoká spotřeba. Konstruktéři od Toyoty se rozhodli s obdobnými rozdíly skoncovat a vyvinuli takřka dokonale kompromisní model RAV4, u něhož se žádná vlastnost nepreferuje na úkor některé jiné.
První kompromis můžeme hned vypozorovat na individualisticky řešené karoserii. Sympaticky se tvářící příď se světlomety co nejblíže k obrysu karoserie a oba rozměrné plastové nárazníky zdůrazňují charakter osobního vozu. Výrazné boční prolisy a široký prostřední sloupek zase vzbuzují dojem o sportovně laděném automobilu. A konečně velká kola, světlá výška a na zadních dveřích zvnějšku umístěné rezervní kolo svědčí o terénních ambicích třídveřové toyoty. Svojí délkou 3,7 m je vhodná i do města, kde vyniknou její manévrovací schopnosti. Nevelké rozměry karoserie jsou však na úkor vnitřního prostoru, který je spíše než pro čtyři dospělé osoby uspořádaný jako 2+2místný. S tím koresponduje i zavazadlový prostor, jehož základní objem 176 litrů stěží vyhoví dvěma lidem, a tak je lepší jezdit se sklopenými zadními sedadly. Při tomto uspořádání totiž RAV4 nabízí již slušných 520 litrů. Kdo však hodlá převážet celou rodinu i s příslušným množstvím bagáže, má možnost zakoupit si delší, pětidveřovou variantu, která v tomto ohledu nabízí přeci jenom víc. Její vzhled je však o poznání méně dynamický.
Kdo by chtěl k Toyotě RAV4 přistupovat s jistými předsudky, plynoucí ze špatných zkušeností s kompromisy, měl by ze všeho nejdříve usednout za volant a vyzkoušet vlastnosti motoru. Pro tohoto drobečka totiž japonští inženýři vybrali dvoulitrový čtyřválec, dostatečně známý a osvědčený již v osobních modelech Toyoty. Největší výkon 95 kW při 5600 1/min dokáže s vozem o pohotovostní hmotnosti 1150 kg dělat přímo divy. Dostatečný točivý moment s vrcholem 175 N.m/4600 1/min je sice posazen poněkud výš, než je u ostatních terénních vozidel zvykem, jak se ale naši kolegové přesvědčili, RAV4 se cítí přeci jen lépe na kvalitním asfaltovém podkladu. A tak požadavek většího vytáčení motoru vůbec není na škodu, ba právě naopak. Temperamentní toyota pokoří stovku během 11 sekund a zrychluje dál až na 170 km/h, i když si posádka myslí, že jede nejméně 220 km/h. V tomto případě jsou zkrátka vyšší světlá výška a aerodynamické odpory znát. Jinak ovšem nelze podvozku se všemi nezávisle zavěšenými koly nic vytknout. Ve městě si téměř dokonalé pérování poradí s propadlými kanály a na zatáčkovité silnici jej hlavně díky stálému pohonu všech kol z míry nevyvede ani spadané listí nebo sníh. Za slušné zacházení se Toyota RAV4 odmění příznivou spotřebou paliva, kterou lze udržet na hranici 9 litrů na 100 km. Kdo však naplno využije kvalit tohoto vozu, musí počítat i s 15 litry naturano na každých 100 km. Slušný průměr představuje spotřeba naměřená během celého testu, která se pohybovala mezi 10 a 11 l/100 km.
Testovací řidiči zhodnotili Toyotu RAV4 jako vůz do jakéhokoliv počasí. Sice s malými charakterovými chybičkami, ale ty lze tolerovat. Nepatří mezi automobily pro každodenní používání, jako vozidlo pro volný čas však bude jen těžko hledat přemožitele.
Cena v době testu činila 691 000,- Kč
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.